До Верховної Ради України внесено законопроект, яким пропонується врегулювати питання відновлення кримінальних проваджень, матеріали яких залишились у судах на тимчасово окупованій території та в районах проведення антитерористичної операції.
Наразі склалася ситуація, яка унеможливлює завершення притягнення осіб до відповідальності через брак відповідного механізму відновлення матеріалів кримінальних проваджень, залишених на непідконтрольних територіях, тому проект передбачає механізм відновлення кримінальних проваджень у разі неможливості передачі справ із судів, що знаходяться в районі проведення антитерористичної операції чи на тимчасово окупованій території, і вирок у яких не ухвалений або не набрав законної сили.
Пропонується доповнити КПК України положеннями, які законодавчо дозволять відновити провадження, в яких обвинувальний акт скерований до суду, проте підготовче судове засідання не відбулося; судовий розгляд розпочато, проте рішення суду за його результатами не ухвалювалось; судом ухвалено рішення про зупинення судового провадження на підставі статті 335 КПК України; судом проголошено вирок, проте він не набрав законної сили з різних підстав; проголошений вирок набрав законної сили, проте не звернутий до виконання; вирок не набрав законної сили з інших підстав.
Для реалізацій цих нововведень пропонується такий алгоритм дій з відновлення:
звернення учасника кримінального провадження, матеріали якого втрачено, до суду із заявою про відновлення кримінального провадження;
витребовування судом від Генеральної прокуратури України витягу з Єдиного реєстру судових рішень про рух кримінального провадження, матеріали якого втрачено;
здійснення судового розгляду з дослідженням усіх наявних матеріалів, доказів, допитом осіб, які відомі відомості про втрачене кримінальне провадження;
ухвалення судового рішення про відновлення досудового розслідування та направлення його Генеральному прокурору для визначення підслідності та організації подальшого досудового розслідування.
Автор проекту переконаний, що його прийняття забезпечить право осіб, які наразі утримуються в слідчих ізоляторах та установах виконання покарань без належних правових підстав, на свободу та розгляд судом справ у розумні строки, що відповідатиме міжнародним зобов'язанням, які взяті Україною після ратифікації Конвенції про захист прав і основоположних свобод.
Джерело: Українське право.