«Президентом України наприкінці березня 2017 року ооприлюднена заява про необхідність відновлення в Україні діяльності військових судів, яку було безпідставно припинено за рішенням попереднього керівництва у 2010 році.
Зважаючи на це, в Інституті держави і права ім. В. М. Корецького НАН України 6 червня було проведено засідання круглого столу на тему: «Військове правосуддя в Україні: актуальні проблеми організації та здійснення». Його співорганізаторами виступили Інститут держави і права, Комітет Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя і Генеральний штаб Збройних Сил України.
До участі в роботі круглого столу були запрошені народні депутати України, представники парламентських комітетів, Адміністрації Президента України, Генштабу Збройних Сил України, колишні народні депутати, діючі та колишні судді Верховного Суду України, інших судів, відповідальні працівники Апарату Верховної Ради України, Генеральної прокуратури, Міністерства оборони України, Вищої ради правосуддя, Ради суддів України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів, а також громадських організацій, учасники АТО; науковці Інституту держави і права ім. В. М. Корецького, юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка, військово-юридичного факультету Національного університету ім. Ярослава Мудрого, Національного університету оборони України, Київського університету права НАН України та ін.
На засіданні круглого столу обговорено питання щодо необхідності створення військових судів як важливого чинника забезпечення національної безпеки України і обороноздатності Збройних Сил України, конституційних засад, статусу та проблем військового судочинства, захисту прав громадян, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей відповідно до статті 17 Конституції України, організаційно-правові питання утворення і забезпечення діяльності військових судів в Україні відповідно до міжнародної практики, пропозиції щодо проекту закону про утворення військових судів.
Учасники круглого столу відзначали, що ліквідація військових судів у 2010 році була цілеспрямованим актом, який завдав шкоди Збройним Силам України, і одностайно висловилися на підтримку ініціативи глави держави щодо відновлення військових судів у системі правосуддя.
У виступах усіх учасників засідання відзначалася нагальна потреба у відновленні військового правосуддя, особливо з урахуванням тієї суспільно-політичної ситуації, яка склалася через триваючі бойові дії на сході України.
Також схвалено рекомендації круглого столу, в яких зазначено, що відновлення військових судів є об’єктивно обумовленим і ґрунтується на вимогах Конституції України. Специфіка військового правосуддя повинна враховуватися при реалізації організаційних основ судоустрою – принципів територіальності, спеціалізації та інстанційності та при визначенні статусу військових суддів, які мають перебувати на військовій службі. При цьому військовий суддя є незалежним від військового командування і не може залучатися до виконання інших обов’язків військової служби, крім здійснення правосуддя.
Учасники круглого столу загалом погодилися з концепцією закону, згідно з якою організація системи військового правосуддя передбачає, що:
місцевими судами першої інстанції є військові суди гарнізонів;
судом другої інстанції є апеляційний військовий суд у м. Києві.
касаційною інстанцією військового правосуддя є військова палата у Касаційному кримінальному суді, до юрисдикції якої віднести кримінальні справи та справи про адміністративні правопорушення військовослужбовців, а також деякі інші категорії справ;
військовий суддя повинен перебувати на військовій службі і мати офіцерське звання.
Військові суди належать до категорії загальних судів, які здійснюють правосуддя у Збройних Силах України.»…
«... запровадження військових судів у судову систему має здійснюватися у повній відповідності з Конституцією України і чинними законами України. У зв’язку з цим першочерговим завданням є прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо військових судів)» відповідно до частини другої статті 4 вказаного Закону.
За цим етапом наступним кроком є утворення конкретних військових судів законом, проект якого має вносити до Верховної Ради України після консультацій з Вищою радою правосуддя Президент України. Закони про внесення змін в існуючий порядок судочинства щодо здійснення правосуддя військовими судами доцільно розробляти і приймати з урахуванням закону про утворення військових судів.
Введення в дію даних законів слід узгодити з процесом утворення військових судів і прийняттям закону про Державний бюджет на 2018 рік. Водночас уже тепер належить потурбуватися про їх кадрове забезпечення суддями з числа військовослужбовців.
На наше переконання, яке склалося в процесі роботи круглого столу, лише науково виважений підхід до реформування військової юстиції дасть позитивний результат. Проведений в Інституті держави і права ім. В. М. Корецького круглий стіл продемонстрував, на нашу думку, високий рівень компетентності його учасників, у виступах яких окреслені реальні проблеми правопорядку і здійснення правосуддя у Збройних Силах України, а також шляхи їх розв’язання».
Детально ознайомитися з матеріалами круглого столу дасть змогу публікація його матеріалів у черговому номері журналу «Судова апеляція».
Джерело: Українське право.