flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

ВС зробив висновок щодо грошової допомоги військовим

09 червня 2015, 13:43

 Право на одноразову грошову допомогу виникає і у тому разі, коли інвалідність настала після спливу тримісячного строку з дня звільнення, але внаслідок ушкодження здоров’я, яке мало місце у період проходження служби. До такого висновку дійшов ВСУ в постанові від 21 квітня 2015 №21-135а15, текст якої друкує "Закон і Бізнес".



Верховний Суд України

Іменем України
Постанова

21 квітня 2015 року                      м.Київ                                                       №21-135а15

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду у складі:

головуючого — Кривенка В.В.,

суддів: Волкова О.Ф., Гриціва М.І., Коротких О.А., Кривенди О.В.,

               Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Прокопенка

О.Б., Самсіна І.Л.,

               Терлецького О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Особи 11 до Миколаївського обласного військового комісаріату, Департаменту фінансів Міністерства оборони про визнання дій неправомірними та зобов’язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

У жовтні 2009 року Особа 11 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати дії відповідачів неправомірними та зобов’язати їх вчинити відповідні дії.

На обгрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачі неправомірно відмовили йому в нарахуванні та виплаті одноразової грошової допомоги в розмірі 48-місячного грошового забезпечення як інваліду ІІІ групи, яка передбачена законом від 20.12.91 №2011-ХІІ «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин).

Ленінський районний суд м.Мико­лаєва постановою від 30.08.2010, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Миколаївської області від 9.02.2011, в задоволенні позову відмовив.

Вищий адміністративний суд ухвалою від 15.01.2014 рішення судів попередніх інстанцій залишив без змін.

Відповідно до п.10 Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранам війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 12.05.94 №302 «Посвідчення «інваліда війни» видається на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про групу та причину інвалідності.

Суди встановили, що Особа 11 звільнився з військової служби 15.12.92 за станом здоров’я, є учасником бойових дій та з 31.03.2009 — інвалідом війни ІІІ групи (посвідчення інваліда війни від 31.03.2009 серія №1).

 

 

У травні 2009 року він звернувся до військкомату щодо виплати йому одноразової грошової допомоги в розмірі 48-місячного грошового забезпечення як інваліду ІІІ групи.

Військкомат листом від 21.05.2009 роз’яснив Особі 11 про відсутність у нього права на вказану виплату.

Не погоджуючись із ухвалою ВАС, Особа 11 звернувся із заявою про її перегляд ВС з підстави, передбаченої п.1 ч.1 ст.237 Кодексу адміністративного судочинства, а саме через неоднакове застосування судом касаційної інстанції ст.16 закону №2011-ХІІ та положень Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової

допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів) осіб, затвердженого постановою КМ від 28.05.2008 №499.

На обгрунтування заяви додав копії ухвал ВАС від 2.10, 4.10 та 13.11.2014 справи №№К/800/1679/14, К/9991/90365/11, К/800/50716/14 відповідно), які, на думку Особи 11, підтверджують неоднакове правозастосування.

ВАС ухвалою від 24.02.2015 допустив справу до провадження ВС з підстави неоднакового застосування касаційним судом ст.16 закону №2011-ХІІ та порядку, що потягло ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

У судових рішеннях, наданих на підтвердження наведених у заяві доводів, касаційний суд виходив із того, що особи, які звільнені з військової служби до 1.01.2007 та, відповідно, яким встановлена інвалідність після вказаної дати внаслідок захворювання, пов’язаного з виконанням ними обов’язків військової служби, мають право на виплату одноразової грошової допомоги.

Натомість у справі, що розглядається, касаційний суд погодився із висновком судів попередніх інстанцій про те, що оскільки позивач звільнений з військової служби у 1992 році, а інвалідність встановлена у 2009 році, підстав для нарахування одноразової грошової допомоги, передбаченої редакцією ч.2 ст.16 закону №2011-ХІІ, яка набрала чинності 1.01.2007, немає.

Вирішуючи питання про усунення розбіжностей у застосуванні судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС виходить із такого.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв’язку із виконанням ними конституційного обов’язку щодо захисту Вітчизни здійснюється відповідно до закону від 25.03.92 №2232-ХІІІ «Про військовий обов’язок і військову службу».

Відповідно до ст.41 цього закону (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) або каліцтва військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, здійснюється в порядку і на умовах, встановлених законом №2011-ХІІ.

Основні засади державної політики у сфері соціального

захисту військово­службовців визначені законом №2011-ХІІ.

Розділом ІІ цього закону, зокрема, встановлені права військовослужбовців щодо грошового забезпечення.

Частиною 2 ст.16 закону №2011-ХІІ (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) передбачено, що у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного військовослужбовцю під час виконання ним обов’язків військової служби, а також інвалідності, що настала в період проходження військової служби або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження військової служби, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі до п’ятирічного грошового забезпечення за останньою посадою в порядку та на умовах, визначених КМ.

Пунктом 2 постанови №499 встановлено, що призначення і виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), поранення (контузії, травми або каліцтва) чи інвалідності військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та інвалідності звільнених з військової служби (зборів)

осіб, що сталися після 1.01.2007, здійснюються згідно з порядком, затвердженим цією постановою.

Згідно з пп.2 п.2 порядку одноразова грошова допомога виплачується військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової служби) у разі настання інвалідності в період проходження військової служби та особам, звільненим з військової служби, у разі настання інвалідності не пізніше ніж через три місяці після звільнення з такої служби чи після закінчення зазначеного строку, у разі настання інвалідності внаслідок виконання обов’язків військової служби, одноразова грошова допомога інвалідам ІІІ групи виплачується у розмірі 48-місячного грошового забезпечення.

Виходячи з буквального тлумачення ст.16 закону №2011-ХІІ колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС дійшла висновку, що право на одноразову грошову допомогу у військовослужбовця виникає і у тому разі, коли інвалідність настала після перебігу тримісячного строку з дня його звільнення зі служби, але внаслідок захворювання або одержаного каліцтва чи іншого ушкодження здоров’я, яке мало місце в період її проходження.

Аналогічний правовий висновок у спорі цієї ж категорії вже був висловлений ВС у постанові від 18.11.2014

(справа №21-446а14).

Отже, висновок суду касаційної інстанції у справі, що розглядається, не грунтується на правильному застосуванні норм матеріального права, у зв’язку з чим ухвала ВАС від 15.01.2014 підлягає скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Керуючись пп.2 п.2 Прикінцевих та перехідних положень закону від 12.02.2015 №192-VІІІ «Про забезпечення права на справедливий суд» та стст.241—243 КАС, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВС,

ПОСТАНОВИЛА:

Заяву Особи 11 задовольнити.

Ухвалу ВАС від 15.01.2014 скасувати, справу направити на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

Постанова є остаточною й оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого п.2 ч.1 ст.237 КАС.

 

Джерело:http://zib.com.ua