Протягом листопада - грудня 2015 року Херсонською громадською організацією "Нова генерація" проводилось опитування громадян - відвідувачів Скадовського районного суду Херсонської області з оцінки рівня задоволеності користувачів якістю окремих аспектів функціонування суду за методологією карток громадянського звітування.
Опитування проводилось в рамках проекту "Громадянська ініціатива з оцінки якості функціонування судів Херсонської та Миколаївської областей" за фінансової підтримки Проекту USAID "Справедливе правосуддя" з метою об’єктивної оцінки якості послуг, що надаються судами.
Особливістю цього оцінювання було те, що вперше в Україні опитування проводилося спеціально підготовленими інтерв’юерами незалежної організації. Вплив на результати опитування, зі сторони зацікавлених осіб, виключався і саме є запорукою достовірності отриманих результатів.
Так, протягом трьох місяців у Скадовському районному суді Херсонської області інтерв’юерами було здійснено опитування 70 респондентів – відвідувачів шляхом індивідуального особистого інтерв’ю.
Результати проведеного дослідження є наступними:
І блок – загальна характеристика респондента:
більшість опитаних - чоловіки (56%), з повною вищою освітою (39%) віком від 40-59 років (40%); 79% респондентів не мають вищу юридичну освіту; представляють у суді особисто себе (є позивачем/відповідачем/свідком/потерпілим) (84%) та беруть участь у цивільному процесі (69%).
ІІ блок – оцінювання за вимірами якості
Переважна більшість респондентів (62%) в цілому оцінили якість роботи нашої судової установи на «відмінно» або «добре» та підкреслили, що найкращим чином забезпечені показники доступності суду такі як: розташування судової установи 56% та графік роботи (41%).
Що стосується повноти та ясності інформації, яка є наявною в суді – показники відсотків коливаються від 60-31%, при цьому 84 респондентів вказали, що не користувалися сторінкою суду в мережі Інтернет.
На достатньому рівні респонденти оцінили і роботу працівників апарату суду. Загальний образ працівника апарату Скадовського районного суду Херсонської області з притаманним йому рисами при спілкуванні виглядає таким чином:
- старанність та правильність в оформленні документів – 60%;
- доброзичливість, повага та бажання допомогти – 64%;
- однакове ставлення до всіх, незалежно від соціального статусу – 43 %;
- професіоналізм, знання своєї справи – 53%.
Також треба окремо зазначити, що на достатньому рівні респонденти оцінили роботу суддів Скадовського районного суд Херсонської області. «Цілком так» більшість респондентів відповіли на питання - чи було характерним для судді, що розглядав справу (одноособово чи як голова колегії суддів), наступне:
- неупередженість та незалежність – 54%;
- коректність, доброзичливість, ввічливість – 58%;
- належна підготовка до справи – 57%;
- надання можливостей сторонам обґрунтувати свою позицію – 63%;
- дотримання процедури розгляду – 61%.
ІІІ блок – зміни та рекомендації
На запитання інтерв’юера незалежної організації «Нова генерація» щодо покращення вимірів якості роботи Скадовського районного суду Херсонської області, респонденти відповіли так:
(результати опитування розподіли в порядку ранжування: 1 – найбільш важливий вимір якості (слід покращувати в першу чергу), 6 - найменш важливий вимір якості) :
Вимір якості |
Ранг |
Місце |
Дотримання термінів судового розгляду |
5,0 |
1 |
Сприйняття роботи суддів |
4,5 |
2 |
Сприйняття роботи працівників апарату суду |
3,6 |
3 |
Повнота та ясність інформації |
3,0 |
4 |
Доступність суду |
2,7 |
5 |
Зручність та комфортність |
2,2 |
6 |
ОЦІНКИ СУДУ
Критері |
Оціки суду |
Середні оцінки по області |
Доступність суду |
4,0 |
4,1 |
Зручність та комфортність |
4,4 |
4,4 |
Повнота та якість інформації |
4,3 |
4,2 |
Сприйняття роботи працівників апарату суду |
4,5 |
4,4 |
Дотримання термінів судового розгляду |
4,3 |
4,1 |
Сприйняття роботи судів |
4,7 |
4,5 |