У Верховній Раді пропонують запровадити єдиний підхід до встановлення ставок судового збору для всіх юрисдикцій. Діючі розміри ставки, на думку нардепів, обмежують доступ більшості громадян України і юридичних осіб до системи правосуддя.
Про це ідеться у законопроекті «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уніфікації системи та ставок судового збору» від 29.03.2017 №6258.
Зокрема, документом пропонується:
- застосувати єдиний підхід до визначення рівних ставок судового збору для всіх судових юрисдикцій;
- встановлення однакової ставки судового збору при зверненні як до апеляційної, так і до касаційної інстанції;
- виокремити в окремий пункт щодо позовних заяв про захист інтересів у сфері публічно-правових відносин, щодо відповідності рішень, дій або бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування вимогам закону як немайнові спори з фіксованим розміром судового збору, який стягувати з позивача або відповідача пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимоги на підставі судового рішення за результатами розгляду справи;
- відновлення державних органів, установ, організацій, громадських організацій та громадян в якості суб’єктів, що звільняються від сплати судового збору, як учасників процесів
щодо захисту прав та інтересів інших осіб, які звільнені цим законом від сплати судового збору;
- скасування положення, яке дозволяє застосовувати до особи стосовно котрої ухвалено судом постанову про накладення адміністративного стягнення, додаткової фінансової санкції у вигляді судового збору;
- вноситься поняття документу про сплату судового збору та зазначається видову класифікацію таких документів;
- доповнюються підстави для повернення судового збору;
- вноситься доповнення щодо судового контролю за сплатою судового збору.
Крім того, пропонується скасувати норму щодо звільнення від сплати судового збору за позовними заявами у справах про захист прав споживачів, а також усунути дискримінаційну складову щодо інвалідів різних груп, пенсіонерів, вимушених переселенців.
Серед ставок судового збору, запропонованих у проекті:
за подання позовної заяви майнового характеру юридичною особою — 0,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 150 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
за подання позовної заяви майнового характеру фізичною особою або ФОП — 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 3 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
за подання позовної заяви немайнового
характеру юридичною особою або ФОП — 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
за подання позовної заяви немайнового характеру фізичною особою — 0,1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
за подання позовної заяви про розірвання шлюбу — 0,1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
за подання позовної заяви про поділ майна при розірванні шлюбу — 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 3 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
На думку авторів документу, єдиний системний підхід до встановлення ставок судового збору у співвідношенні розміру мінімальної заробітної плати, встановлення однакового розміру для всіх юрисдикцій дозволить усунути дискримінаційну складову сплати судового збору за різними судовими процесами, а також необґрунтоване скасування його верхньої межі та значне збільшення судового збору у майнових спорах, у т. ч. щодо оскарження рішень органів державної влади.
Джерело: ЗіБ