flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Огляд правових новин минулого тижня

29 травня 2018, 10:30

Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.

 

  1. ВИРІШЕНО, ЯКІ ПРОДУКТИ ПЕРЕВІРЯТЬ ПРИ В'ЇЗДІ НА МИТНУ ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ

Визначено продукти, які підлягають державному контролю на призначених прикордонних інспекційних постах.

Відповідний Перелік продуктів затверджено наказом Міністерства аграрної політики і продовольства від 26 березня 2018 року № 159, який набув чинності 18 травня 2018 року.

У переліку вказується код і назва товару згідно з УКТ ЗЕД, а також його характеристика.

Зокрема, перевірять товари таких груп:

- м'ясо та їстівні субпродукти;

- риба та ракоподібні, молюски та інші водні безхребетні;

- цукор і кондитерські вироби з нього;

- какао та продукти з нього;

- алкогольні і безалкогольні напої та оцет;

- фармацевтична продукція.

Шоколад та інші готові харчові продукти з вмістом какао перевірять виключно у разі вмісту продуктів тваринного походження.

Перевірці не підлягають кондитерські вироби (включаючи цукерки) та шоколад, які містять продукти тваринного походження, але:

1) не містять у своєму складі м'ясних продуктів;

2) складаються менше ніж наполовину з переробленого молочного продукту та є придатними для тривалого зберігання при температурі навколишнього середовища або під час виробництва були піддані кулінарній чи термічній обробці всього продукту у спосіб, за якого відбувається повна денатурація сировини, або з переробленого рибного чи яєчного продукту;

3) запаковані або герметично закриті в чистих контейнерах;

4) містять маркування українською мовою та супроводжуються документом, що в сукупності забезпечує надання інформації про категорію (вид) харчового продукту, країну походження, виробника, інгредієнти, обсяг і кількість упаковок.

Нагадаємо, що посилиться контроль за якістю харчових продуктів.

Джерело

 

  1. ОПУБЛІКОВАНО НОВЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПОМІЧНИКА СУДДІ

Оновлено умови діяльності та правовий статус помічника судді.

Відповідне Положення про помічника судді затверджене рішенням Ради Суддів від 18 травня 2018 року № 21.

Відповідно втратило чинність Положення 2011 року.

Так, визначено, що помічник судді - це працівник патронатної служби в суді, який забезпечує виконання суддею повноважень щодо здійснення правосуддя.

Окремо в документі прописано про посади помічника:

- голови суду;

- заступника голови суду;

- судді-члена Ради суддів;

- секретаря судової палати апеляційного суду.

Встановлено, що помічник судді підзвітний лише відповідному судді.

Помічником судді може бути громадянин України, який має вищу юридичну освіту і вільно володіє державною мовою. Помічники суддів Верховного Суду повинні також мати стаж професійної діяльності у сфері права не менше трьох років.

Помічник судді призначається на посаду на підставі письмового подання судді без конкурсного відбору наказом керівника апарату відповідного суду.

Помічник судді призначається на посаду на строк повноважень безпосереднього керівника (не довше ніж на період його перебування у штаті суду або на відповідній посаді).

Не допускається призначення на посаду помічника судді особи, яка буде прямо підпорядкована близькій особі або якій будуть прямо підпорядковані близькі особи.

Обов'язки помічника судді визначаються посадовою інструкцією, яка затверджується керівником апарату суду за погодженням із зборами відповідного суду.

Серед його обов'язків передбачено, зокрема:

- підбір актів законодавства та матеріалів судової практики, які необхідні для розгляду конкретної судової справи;

- участь у попередній підготовці судових справ до розгляду, в оформленні судових справ;

- підготовка проектів судових рішень, запитів, листів, інших матеріалів, пов'язаних з розглядом конкретної справи (за дорученням судді);

- виконання інших доручень судді, що стосуються організації розгляду судових справ.

Джерело

 

  1. ВАРТІСТЬ ЗАЛІЗНИЧНИХ КВИТКІВ ПІДВИЩИТЬСЯ З ЖОВТНЯ

З 1 жовтня 2018 року до вартості проїзду пасажирів в загальних, плацкартних, купейних вагонах з 4-місними купе та м'яких вагонах з 2-місними купе потягів внутрішнього сполучення застосовується індексація у розмірі 1,12 (тобто ціна на квитки в вагонах всіх типів підвищиться на 12 %). Вартість квитка і плацкарти визначається шляхом множення тарифу на коефіцієнт індексації за календарними періодами.

Відповідні зміни передбачені наказом Мининфраструктуры від 20 квітня № 184, який набуде чинності з дня офіційної публікації.

Документом також підвищується вартість перевезення вантажобагажу у спеціальних вагонах і встановлюється у розмірі 5,62 грн (зараз 2,81 грн) за 1 вагоно-кілометр незалежно від завантаження вагону. Вартість перевезення вагонів пасажирського парку, незалежно від форми власності, в порожньому стані встановлюється у розмірі 5,48 грн (зараз 2,49 грн.) за 1 вагоно-кілометр.

Джерело

 

  1. ЕКОЛОГІЧНИЙ СЕРТИФІКАТ ПРИ ВВЕЗЕННІ АВТО ПРЕД'ЯВЛЯТИ НЕ ПОТРІБНО

З 23 травня 2018 року під час пропуску на митну територію України транспортних засобів сертифікат підтвердження відповідності екологічним стандартам не вимагатиметься. Такий сертифікат потрібно буде надати при митному оформленні для вільного обігу внутрішній митниці.

Відповідний Закон від 27 лютого 2018 року № 2301 - VIII "Про внесення змін до Закону України "Про деякі питання ввезення на митну територію України і реєстрації транспортних засобів" опубліковано в офіційному виданні "Голос України" сьогодні, 22 травня.

Крім того, Закон звільняє автомобілі швидкої допомоги, спецавтомобілі і пересувні медклініки, що ввозяться як гуманітарна допомога, від необхідності їх відповідності діючим екологічним стандартам при митному оформленні і реєстрації.

Джерело

 

  1. ЗЕМЕЛЬНИЙ МОРАТОРІЙ ПОРУШУЄ ПРАВО НА ЗАХИСТ ВЛАСНОСТІ - ЄСПЛ

Оприлюднено рішення Європейського суду з прав людини у справі "Зеленчук і Цицюра проти України" щодо мораторію на продаж землі.

ЄСПЛ дійшов висновку, що чинний повний мораторій на купівлю-продаж сільгоспземель привів до порушення прав громадян, тому має бути ухвалений збалансованіший закон.

Суд встановив порушення статті 1 Протоколу № 1 (захист майна) до Європейської конвенції про права людини.

Скарга була подана Софією Зеленчук і Віктором Цицюрою, які вважали, що заборона держави на продаж сільськогосподарських земель, порушила їх майнові права в якості власників сільгоспділянок.

Суд зазначив, що після розпаду Радянського Союзу Україна розподіляла сільськогосподарські угіддя головним чином людям, які раніше працювали в колгоспах, і на тимчасовій основі ввела заборону на продаж таких земель, відомий як "земельний мораторій". Уряд стверджував, що цей захід спрямований на уникнення концентрації землі в декількох руках, на недопущення збіднення сільського населення і забезпечив продовження обробки землі.

В той же час Суд постановив, що держава не встановила справедливого балансу між загальними інтересами суспільства і майновими правами заявників. Суд зазначив, що жодна інша держава Ради Європи не має такої заборони і послався на неузгодженість підходу України до припинення мораторію. Суду не зрозуміло, чому менш строге обмеження не буде ефективним для досягнення тих же цілей.

Суд ухвалив, що уряд повинен вжити законодавчі заходи для забезпечення необхідного справедливого балансу для власників сільськогосподарських угідь, хоча це не означає, що Україна повинна негайно ввести необмежений ринок сільськогосподарських угідь. Заявникам не була присуджена грошова компенсація.

Джерело

 

  1. ВІДПУСТКА ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ НЕ ВРАХОВУВАТИМЕ ЧАС, ВИТРАЧЕНИЙ НА ПРОЇЗД

Щорічна основна відпустка для військовослужбовців не включає часу, необхідного для проїзду в межах України до місця проведення відпустки і назад, але не більше двох діб в один кінець. При визначенні тривалості також не враховуються святкові і неробочі дні.

Відповідний Закон «Про внесення змін до Закону України« Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей »щодо неврахування часу проїзду в межах України до місця проведення відпустки і назад» (проект №5512) прийнято Верховною Радою 22 травня.

Тривалість відпустки залежить від вислуги.

Для тих, що мають вислугу в календарному обчисленні:

- до 10 років, відпустка складає 30 календарних днів;

- від 10 до 15 років - 35 календарних днів;

- від 15 до 20 років - 40 календарних днів;

- більше 20 календарних років - 45 календарних днів.

В особливий період під час дії воєнного стану військовослужбовцям можуть надаватися відпустки за сімейними обставинами та іншими поважними причинами зі збереженням грошового забезпечення тривалістю не більше 10 календарних днів, без урахування часу, необхідного для проїзду в межах України до місця проведення відпустки і назад, але не більше двох діб в один кінець.

Джерело

 

  1. ВІДМІНА ПРАВА ДОСТРОКОВОГО ВИХОДУ НА ПЕНСІЮ ВИЗНАНА НЕКОНСТИТУЦІЙНОЮ ЧЕРЕЗ ПОРУШЕННЯ ПРИНЦИПУ ПРАВОВОЇ ВИЗНАЧЕНОСТІ

Конституційний Суд України визнав неконституційним виключення статті 21 з Закону про основні принципи соціального захисту ветеранів праці і інших громадян похилого віку в Україні щодо дострокового виходу на пенсію громадян, яких звільнили за півтора роки до досягнення пенсійного віку.

Відповідне рішення № 5-р-2018 у справі № 1-4/2018(2792/15) було винесене 22 травня і оприлюднено сьогодні.

Суд вказав, що Верховна Рада, виключивши цю норму на підставі підпункту 3 пункти 12 розділу 1 Закону № 76 - VIII, скасувала гарантію для громадян похилого віку на достроковий вихід на пенсію, метою встановлення якої була ефективна реалізація конституційних прав людини на соціальний захист і достатній рівень життя.

Суд констатував порушення принципу юридичної визначеності, адже перехідний період між оприлюдненням Закону і набуттям чинності цієї норми складав менше одного дня, що явно недостатньо для того, щоб суб'єкти права могли адаптуватися до законодавчих новел і скоректувати свої дії для реалізації права на достроковий вихід на пенсію.

"У такий спосіб парламент нівелював суть такого елементу конституційного принципу верховенства права як юридична визначеність", - вказано в рішенні суду.

Джерело

 

  1. ДЛЯ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН З ДОМАШНІМИ ТВАРИНАМИ ПОТРІБНИЙ ВЕТЕРИНАРНО-САНІТАРНИЙ ПАСПОРТ

Держпродспоживслужба нагадує власникам домашніх тварин, що для їх супроводу при переміщенні за межі території України з 1 червня 2018 року до уваги братимуться тільки ветеринарно-санітарні паспорти встановленого зразка.

Єдина форма ветеринарно-санітарного паспорта затверджена наказом Мінагрополітики від 26 жовтня 2017 року № 578.

Підставою для оформлення ветеринарно-санітарного паспорта є:

- клінічний огляд тварини;

- наявність відповідних діагностичних, профілактично лікувальних обробок (дегельмінтизації), включаючи дослідження і щеплення (сказ та інші інфекційні хвороби залежно від виду тварини).

Видача ветеринарно-санітарного паспорта входить у перелік платних адміністративних послуг Держпродспоживслужби, що надаються, органами і установами, які належать до сфери її управління. Розмір плати за їх надання затверджено постановою Кабміну від 9 червня 2011 року № 641 і складає 51 грн. 29 коп.

Право надання цієї державної послуги мають тільки державні установиветеринарної медицини, зокрема державні лікарні ветеринарної медицини (району, міста, області).

Підставами для відмови у видачі ветеринарно-санітарного паспорта можуть бути:

- недотримання ветеринарно-санітарних заходів, передбачених законодавством;

- ускладнення епізоотичної ситуації на відповідній території, потужності (об'єкті);

- неможливість безпосереднього огляду об'єкту державного ветеринарно-санітарного контролю і нагляду;

- відсутність документального підтвердження епізоотичного благополуччя місцевості походження і ветеринарно-санітарного стану об'єктів;

- відсутність необхідної ветеринарної обробки тварин, їх карантин, відповідних досліджень і експертного укладення.

Ветеринарно-санітарний паспорт діє до моменту смерті тварини.

Джерело

 

  1. БЕЗРОБІТНІ БАТЬКИ ТЕЖ ЗОБОВ'ЯЗАНІ ПЛАТИТИ АЛІМЕНТИ НА ДИТИНУ – Верховний Суд

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду роз'яснив, що батько не може бути звільнений від сплати аліментів на тій підставі, що він не працює і на його утриманні знаходиться непрацездатна мати. Вказані факти також не є достатньою підставою для зменшення присудженого нижчими судами розміру аліментів.

Відповідна постанова у справі № 234/6207/17 (№ 61-7802св18) була ухвалена 15 травня.

Батько дитини (відповідач) не погодився з нижчими судами, які зобовязали його платити на утримання дитини 2 тис. грн. щомісячно до повноліття (мати просила 3 375 грн.). Касаційна скарга мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги те, що відповідач частково заперечував проти позовних вимог в частині визначення розміру аліментів, а також те, що він не має можливості виплачувати аліменти на утримання дитини у вказаному розмірі, оскільки офіційно ніде не працює, його дохід мінливий, він регулярно допомагає своїй матері - пенсіонерці, інвалідові II групи.

ВС визнав такими, що не заслуговують на увагу аргументи касаційної скарги в частині визначення розміру аліментів оскільки відповідач не надав суду достатніх доказів скрутного матеріального становища.

"Той факт, що він не працює і на його утриманні знаходиться непрацездатна мати, не є достатньою підставою для зменшення розміру аліментів, а також не звільняє його від обов'язку утримувати до досягнення повноліття дитину, батьком якої він є", - зазначено в постанові ВС.

Джерело

 

  1. У РЕЄСТР ЗЛОЧИННИХ АКТИВІВ ПЕРЕДАДУТЬ ПОВНІ ТЕКСТИ СУДОВИХ РІШЕНЬ І УСЮ ІНФОРМАЦІЮ У СПРАВІ

Визначена процедура передачі Національному агентству України з питань виявлення, розшуку і управління активами, отриманими від корупційних та інших злочинів електронних екземплярів копій судових рішень усіх інстанцій і погодженої інформації у кримінальних провадженнях з центральної бази даних автоматизованої системи документообігу суду, у тому числі з відомостями, які не оприлюдняться в загальнодоступних текстах судових рішень.

Відповідний порядок затверджений спільним наказом ДСА і Нацагентства № 254/107 від 23 травня 2018 року.

Встановлено, що електронні копії судових рішень та інформація щодо арешту майна в кримінальних справах, рішення, якими закінчується судовий розгляд, у тому числі про конфіскацію, спецконфіскацію, стягнення в дохід держави активів, та ін. спрямовуються Нацагентству з бази відповідно до затверджених між ДП "Інформаційні судові системи" і агентством спільними протоколами.

Об'єм, вимоги до надання інформації в Єдиний державний реєстр активів, на які накладений арешт, технічні специфікації реалізації механізмів надання даних, форма журналу обліку надання інформації, формати і терміни надання відомостей також визначаються загальними протоколами.

Судові рішення і інформацію передає адміністратор автоматизованої системи документообігу суду не пізніше наступного робочого дня з моменту внесення у базу відомостей про набуття законної сили відповідними судовими рішеннями.

Передача здійснюється у вигляді електронних файлів з використанням телекомунікаційних каналів зв'язку, електронного цифрового підпису і засобів технічного і криптографічного захисту інформації.

Порядок вводиться в дію з дня введення в дослідну експлуатацію Єдиного державного реєстру активів, на які накладений арешт в кримінальному провадженні, визначеного у відповідному рішенні Національного агентства

Джерело

 

  1. ЯК ПРАЦЮВАТИМЕ ЕЛЕКТРОННА СИСТЕМА ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я?

Функціонування електронної системи охорони здоров'я забезпечить НСЗУ(Національна служба здоров'я України), яка також є власником і розпорядником усіх реєстрів в системі, за винятком реєстрів медичних фахівців і суб'єктів господарської діяльності у сфері охорони здоров'я, власником яких є МОЗ.

Відповідний Порядок функціонування електронної системи охорони здоров'я затверджено постановою Кабміну від 25 квітня 2018 року № 411, яка набула чинності 25 травня.

Технічні засоби центральної бази даних повинні знаходитися в межах території України.

Функціональні можливості електронної системи охорони здоров'я повинні забезпечувати наступне:

- реєстрацію користувачів, у тому числі з використанням засобів електронної ідентифікації;

- розмежування прав користувачів на внесення, перегляд інформації, внесення змін і доповнень до неї;

- створення, внесення, перегляд і обмін деклараціями про вибір лікаря, рецептами та іншою інформацією;

- використання електронної системи охорони здоров'я особами з порушенням зору і слуху;

- надання пацієнтами (їх законними представниками) згоди на доступ до даних про себе;

- отримання пацієнтами відомостей про осіб, які подавали запити про надання інформації про них;

- здійснення пошуку і перегляду відомостей в центральній базі і так далі

У центральній базі даних ведуться реєстри пацієнтів, декларацій про вибір лікаря, суб'єктів господарювання у сфері охорони здоров'я, медичних фахівців, медпрацівників, договорів про медичне обслуговування населення, договорів про реимбурсации та ін.

Доступ до інформації в центральній базі даних користувачі зможуть отримати через електронні кабінети.

Передбачені Порядком функціональні можливості електронної системи впроваджуватимуться відповідно до етапів реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

МОЗ має до 1 січня 2019 року забезпечити створення, функціонування, фінансування центральної бази даних електронної охорони здоров'я і передачу НСЗУ майнових прав на програмне забезпечення центральної бази даних.

Джерело

 

  1. З’явився ресурс з перекладами свіжих рішень ЄСПЛ українською

В Україні з’явився інформаційний ресурс, де викладаються переклади українською мовою свіжих прес-релізів та повних текстів рішень Європейського суду з прав людини.

Ініціаторами появи інформаційного ресурсу «ЄСПЛ. Український аспект» стали українські адвокати - президент Спілки адвокатів України, голова ВКДКА Олександр Дроздов та директор АБ «Дроздова та партнери» Олена Дроздова.

«Українські суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику ЄСПЛ як джерело права, то ж наш ресурс стане в нагоді усім практикуючим юристам, - пояснив О.Дроздов. – Учасники процесу: судді, адвокати, слідчі, прокурори, - усі вони мають можливість тримати руку на пульсі, адже ми намагаємося максимально оперативно подавати переклади документів, що з’являються на сайті ЄСПЛ».

Знайдуть корисну для себе інформацію і звичайні громадяни. Крім перекладів, на сайті також містяться тематичні огляди, посібники та бюлетені з окремих питань застосування Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод та практики ЄСПЛ, підготовлені секретаріатом Суду, європейськими інституціями, а також авторські дослідження.

Як зауважила О.Дроздова, «кожен, хто стикнувся в Україні з неможливістю відстояти власні права у судах, завдяки тематичним оглядам може оцінити перспективу звернення до ЄСПЛ, порівнявши власну ситуацію із тими справами, що вже розглядалися».

Також ресурс містить новини, пов’язані із діяльністю ЄСПЛ, та авторські аналітичні статті, які можна відслідковувати у FacebookTwitter та Telegram.

Джерело

 

  1. Верховний Суд пояснив підстави недійсності правочину

Умова договору, щодо якої ставиться вимога про визнання її недійсною, не може бути істотною, оскільки в такому випадку правочин має бути визнаний недійсним у цілому. Такий висновок зробив ВС в постанові №910/22319/16, з текстом якої можна ознайомитися за посиланням.

 

  1. В Україні заборонили WebMoney

Платіжна система WebMoney потрапила до списку санкцій, затверджених Радою національної безпеки і оборони України 2 травня.

Про це йдеться в указі глави держави від 02.05.2018 №126/2018, опублікованому на сайті Президента.

Відтепер Інтернет-провайдерам забороняється надання послуг з доступу до доменів, пов'язаних з WebMoney.

Згідно з указом до списку санкцій терміном на три роки також потрапили: компанія WM Transfer Ltd (Литва), ТОВ «ВМР» (Росія), ТОВ «Вебмані.Ру» (Росія), акціонерне товариство «Небанківська кредитна організація «Мережева розрахункова палата» ( Росія), акціонерне товариство «Обчислювальні сили» (Росія), компанії «WebMoney Europe Ltd» (Великобританія), компанія «Amstar Holdings Limited» (Гонконг), компанія «INDX Transactions Ltd» (Британські Віргінські острови), представництво в Україні «Фінансової компанії Елмі», внутрішньодержавна система розрахунків WebMoney.UA, фінансовий заклад «ВМ-Фактор» (Київська область), компанія «Пейместер» (Київська область).

Також вводиться заборона на видачу дозволів, ліцензій НБУ на здійснення інвестицій за кордоном, розміщення валютних цінностей за кордоном.

Окрім цього заборонена видача дозволів, ліцензій на ввезення в Україну або вивезення з України валютних цінностей та обмежено видачу готівки за платіжними картками, емітованими

резидентами іноземної держави; заборона здійснення НБУ реєстрації учасника міжнародної платіжної системи, платіжною організацією якої є нерезидент.

Джерело