Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
Дозволено трансплантацію органів після смерті донора за умови, що він заздалегідь надав відповідну письмову згоду.
Відповідний Закон «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині» (проект № 2386а-1) Президент підписав 19 червня 2018 року.
Закон набуде чинності з дня, що йде за днем його опублікування, і вводиться в дію з 1 січня 2019 року.
Дія Закону поширюється на трансплантацію анатомічних матеріалів людині, здійснення діяльності, пов'язаної з трансплантацією, отримання анатомічних матеріалів для виготовлення біоімплантатів, визначення умов застосування ксеноімплантатів.
Законом встановлений порядок взяття гомотрансплатантів у живих донорів. Зокрема, обов'язкове узгодження цієї процедури з відповідними "етичними комітетами", які пропонується створити при установах, що здійснюють трансплантацію. Волевиявлення особи щодо прижиттєвого донорства повинно бути завірено. Комітети контролюватимуть діяльність закладу охорони здоров'я на предмет недопущення порушень основних принципів добровільності і безкорисливості при здійсненні трансплантації.
Заборонена комерціалізація у сфері трансплантації і реклами органів і / або іншого анатомічного матеріалу.
Право на здійснення діяльності з трансплантації отримали установи охорони здоров'я і наукові установи усіх форм власності.
Законом встановлені принципи діяльності Єдиної державної інформаційної системи трансплантації і встановлені правові умови для здійснення "перехресного донорства" при взятті гомотрансплантантів у живих донорів.
Вводиться перелік здатних до регенерації анатомічних матеріалів, який затвердить Мінохоронздоров'я.
Посилена кримінальна відповідальність за порушення законодавства про трансплантацію з метою запобігання нелегальній трансплантації і торгівлі органами чи іншими анатомічними матеріалами.
Вдосконалена юридична процедура отримання "чітко вираженої згоди"("презумпція незгоди") щодо посмертного донорства з боку особи (чи його законного представника) і порядок її відзиву.
Нагадаємо, що відповідний Закон ВР прийняла на ранковому засідання 17 травня.
Розпочата спадкодавцем процедура приватизації земельної ділянки дає спадкоємцям право отримати державний акт про право власності на неї.
Відповідну постанову у справі № 336/149/17 ВС прийняв 7 червня 2018 року.
Суть справи: місцева рада передала у власність земельну ділянку в садівничому кооперативі спадкоємиці набувача цієї ділянки, який за життя не отримав права власності на неї. Член садівничого кооперативу, який користувався цією ділянкою з 2009 року, оскаржив рішення ради. Він обгрунтовував позовні вимоги тим, що рішення про передачу земельної ділянки у власність було прийнято після смерті спадкодавця, тобто відносно члена кооперативу, який втратив в ньому членство.
Місцевий суд задовольнив такі вимоги, а апеляційний - відмовив в задоволенні. Позивач вирішив оскаржити рішення апеляційного суду в касації.
Верховний суд в складі колегії суддів Касаційного цивільного суду залишив скаргу без задоволення. ВС дійшов висновку, що у спадкоємців виникає право на завершення приватизації та отримання на своє ім'я державного акту про право власності на земельну ділянку на підставі судового рішення про спадкування, яке вступило в законну силу.
Також ВС зазначає, що рішення про передачу громадянам безоплатно у приватну власність земельних ділянок, прийняті органами місцевого самоврядування, є підставою для виготовлення та видачі цим громадянам або їх спадкоємцям державних актів на право власності на земельну ділянку.
Крім того, Суд нагадав, що фактичне користування земельною ділянкою не створює права на нього незалежно від тривалості користування, якщо вона не була надана в установленому законом порядку.
Мирова угода, укладена у процедурі санації, не може бути затверджена, якщо її умови не відповідають засадам справедливості, доброчесності та розумності, а також не завершено всі дії щодо визначення майнового стану боржника, його дійсної можливості погашення заборгованості.
Такого висновку дійшла Колегія суддів Касаційного господарського суду Верховного суду при розгляді справи № 5015/2298/11 за касаційною скаргою кредитора боржника щодо скасування рішення судів першої та апеляційної інстанції, якими відмовлено у задоволення заяви керуючого санацією про затвердження мирової угоди.
За обставинами справи, між боржником та кредиторами була укладена мирова угода, яка передбачала прощення значної суми заборгованості боржника (98 % боргів четвертої черги від непогашеної заборгованості). Керуючий санацією просив суд затвердити таку мирову угоду.
Місцевий та апеляційний суди відмовили у задоволенні відповідної заяви. Суди обґрунтовували такі рішення тим, що керуючий санацією не надав доказів погашення вимог кредиторів першої та другої черги у повному обсязі, а також несправедливістю змісту самої мирової угоди, що передбачає прощення 98 % боргів четвертої черги і свідчить про вкрай невигідні умови для всіх кредиторів. Також керуючий санацією звертався до суду із клопотанням про відкладення розгляду справи з метою надання звіту про оцінку всіх майнових активів боржника, що свідчить про незавершення всіх дій щодо визначення майнового стану боржника та його дійсної можливості погашення заборгованості.
Розглянувши обставини цієї справи, Верховний Суд погодився із висновками судів попередніх інстанцій та залишив касаційну скаргу без задоволення.
Відповідно до Закону «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (у редакції до 19 січня 2013 року), мирова угода - це домовленість між боржником та кредитором (групою кредиторів) про відстрочку та (або) розстрочку платежів або припинення зобов'язання за угодою сторін.
Ч. 3 ст. 36 цього Закону встановлено, що для конкурсних кредиторів, які не брали участі в голосуванні або проголосували проти укладення мирової угоди, не можуть бути встановлені умови гірші, ніж для кредиторів, які висловили згоду на укладення мирової угоди, вимоги яких віднесені до однієї черги.
ВС зазначив, що відповідно до ст. 4, 35 Закону мирова угода у справі про банкрутство одночасно є і цивільно-правовою угодою (правочином), і судовою процедурою у справі про банкрутство.
Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
ВС дійшов до висновку, що вказані умови мирової угоди не відповідають засадам справедливості, добросовісності та розумності, тому відсутні підстави для її затвердження.
Визначено порядок проведення перевірки рівня фізичної підготовленості осіб, які є кандидатами до вступу на навчання до закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських (ЗВО МВС).
Зміни внесено в Положення з організації перевірки рівня фізичної підготовленості кандидатів до вступу на службу в Національну поліцію України.
Відповідні зміни передбачені наказом МВС від 29 травня 2018 року № 449, який набрав чинності 12 червня 2018 року.
З такими кандидатами проведуть тестування на визначення їх придатності до опанування навчальної програми за відповідним рівнем вищої освіти в ЗВО МВС.
Рівень фізичної підготовленості кандидатів оцінять відповідно до вправ та нормативів, визначених у Таблиці нормативів з фізичної підготовки кандидатів на навчання у ЗВО МВС.
Оцінить рівень фізичної підготовленості приймальна комісія, склад та порядок діяльності якої визначаються наказом керівника ЗВО МВС.
До складу комісії обов'язково залучаються працівники органів поліції, закладів, установ, ЗВО МВС. Також за необхідності залучаються фахівці з фізичної підготовки інших органів виконавчої влади, закладів, установ, організацій (за згодою).
Кандидатів ознайомлюють із вправами та нормативами з фізичної підготовки, умовами та вимогами щодо їх виконання під час подання до приймальної комісії необхідних для вступу документів.
Рівень фізичної підготовленості кандидатів визначать за результатами виконання трьох контрольних вправ (тестів):
1) комплексна силова вправа;
2) біг на 100 метрів;
3) біг на 1000 метрів.
Нагадаємо, що Положення з організації перевірки рівня фізичної підготовленості кандидатів до вступу на службу в поліцію було затверджено 9 лютого 2016 року.
Розширено перелік населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення.
Відповідні зміни передбачено розпорядженням Кабміну від 13 червня 2018 року № 410-р.
Так, з Переліку населених пунктів, на території яких органи держвлади тимчасово не здійснюють свої повноваження в Перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення переведені:
- селища Гладосове (м. Горлівка) та Травневе - Донецької області;
- село Новоолександрівка - Луганської області.
Нагадаємо, що останні зміни до цих переліків вносились 7 лютого 2018 року.
Визначено статус та врегульовано механізми охорони об'єктів всесвітньої культурної спадщини.
Відповідний Закон "Про внесення змін до Закону "Про охорону культурної спадщини" (щодо збереження пам'яток культурної спадщини, внесених до Списку всесвітньої спадщини Організації Об'єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) (доопрацьований законопроект № 1553) ВР прийняла на засіданні сьогодні, 19 червня.
Так, об'єкт всесвітньої спадщини має правовий статус пам'ятки національного значення і охороняється за допомогою всіх механізмів, передбачених цим Законом. Водночас, існують певні особливості охорони об'єктів всесвітньої спадщини, що випливають з Конвенції про охорону всесвітньої культурної спадщини і природної спадщини.
До другого читання було подано 103 пропозиції, з них 87 було враховано повністю або частково, 16 - відхилено. Більшість пропозицій і поправок враховано в редакції профільного комітету.
Деякі положення оформлено у вигляді окремого розділу «Особливості охорони об'єктів всесвітньої спадщини».
Зокрема, для кожної пам'ятки, внесеної до Списку всесвітньої спадщини, буде створений індивідуальний орган управління. Одним з основних завдань такого органу є розробка плану управління пам'яткою і реалізація відповідних заходів. Орган управління також наділяється повноваженнями щодо погодження робіт на пам'ятці всесвітньої спадщини, його території і буферній зоні.
Наглядати за діяльністю органу управління і станом збереження пам'ятки будуть наглядові ради, до складу яких ввійдуть, зокрема, провідні вчені і фахівці у сфері збереження культурної спадщини.
Крім того, врегульовано порядок погодження будівництва. Зокрема, про наміри почати в межах пам'яток всесвітньої спадщини нове будівництво орган управління пам'яткою повідомляє в Комітет всесвітньої спадщини. Рекомендації Комітету враховуються при прийнятті рішень про можливість проведення таких робіт.
Законом заборонено будь-яку діяльність юридичних або фізичних осіб, що створює загрозу об'єкту культурної спадщини, видатній універсальній цінності об'єкта всесвітньої спадщини або порушує законодавство у сфері охорони культурної спадщини.
Також встановлено обов'язок центральних органів виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини подавати щорічний звіт Кабміну та Комітету всесвітньої спадщини ЮНЕСКО про стан збереження об'єктів всесвітньої спадщини, виконання Конвенції та рішень Комітету всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Крім того, заборонено розміщення реклами на об'єктах всесвітньої спадщини. Таке розміщення реклами в буферних зонах об'єктів всесвітньої спадщини здійснюється на підставі дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини. Цей орган визначить вимоги щодо розміщення такої реклами.
Нагадаємо, що ВР прийняла відповідний законопроект № 1553 за основу 29 березня 2016 року.
Особам, які забезпечують державний суверенітет України на тимчасово окупованих територіях, надано право на соціальні гарантії, передбачені для учасників АТО.
Відповідний Закон "Про внесення змін до деяких законів України у зв'язку з ухваленням Закону України "Про особливості державної політики по забезпеченню державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях в Донецькій і Луганській областях" (проект № 8293) прийнято на засіданні Верховної Ради 19 червня.
Документом внесено зміни в ряд законів України, реалізація яких забезпечить комплексне врегулювання питань соціального захисту громадян, які беруть участь в здійсненні заходів по забезпеченню національної безпеки і оборони, відсічі і утриманню озброєної агресії Російської Федерації в Донецькій і Луганській областях, і інших питань, пов'язаних із здійсненням вказаних заходів.
Закон прийнято з техніко-юридичними правками.
Нагадаємо, 30 квітня 2018 року почалася операція Об'єднаних сил по забезпеченню національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванню озброєної агресії Російської Федерації в Донецькій і Луганській областях
Підвищено граничний вік (з 23 до 30 років) прийому громадян на військову службу (навчання) в якості курсантів вищих військових навчальних закладів або військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів, у тому числі тих, що здійснюють підготовку осіб на посади сержантського та старшинського складу. Також це положення поширюється на військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Відповідний Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення окремих питань проходження громадянами військової служби)» (проект № 6052) Президент підписав сьогодні, 20 червня 2018 року.
Зокрема, документом визначено підстави звільнення з військової служби військовослужбовців з числа іноземців та осіб без громадянства, які не пройшли випробувальний строк.
Військовослужбовці, які визнані рішеннями військово-лікарських комісій непридатними за станом здоров'я до військової служби, можуть продовжувати проходження служби (за виключенням розумових, сенсорних, психологічних вад та інших захворювань, визначених Міністерством оборони).
Також Закон дозволить:
- підвищити до 60 років граничний вік перебування в запасі військовозобов'язаних-жінок (як це вже визначено для чоловіків);
- продовжувати в особливий період військову службу за новим контрактом на строк від 1 до 10 років;
- звільнитись чи укласти новий контракт військовослужбовцям, дія контрактів яких примусово продовжена після закінчення його строку в особливий період, та військовослужбовцям, які уклали контракт до закінчення особливого періоду і оголошення демобілізації.
Крім того, удосконалено окремі норми щодо забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій та призову під час мобілізації тощо.
Відповідні зміни внесено до:
- Закону «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»;
- Закону «Про військовий обов'язок і військову службу»;
- Статуту внутрішньої служби Збройних Сил.
Нагадаємо, що відповідний Закон ВР прийняла на вечірньому засіданні 5 квітня 2018 року.
Комісія з питань вищого корпусу державної служби перевірить володіння іноземною мовою кандидатів на зайняття посад категорії «А» (вищого корпусу держслужби) на основі завдань, які затверджуються на її засіданні та включають лексико-граматичний тест, перевірку розуміння письмового тексту, перевірку умінь і навичок сприйняття усного мовлення (аудіювання), перевірку умінь і навичок висловлювати свою думку іноземною мовою.
Зміни внесено в Порядок проведення конкурсу на зайняття посад держслужби.
Відповідні зміни передбачено постановою Кабміну від 10 травня 2018 року № 374, яка набула чинності 18 червня 2018 року.
Встановлено, що тестування кандидатів на зайняття посад категорії «А», «Б» і «В» проводиться у присутності не менше двох членів конкурсної комісії(раніше членів комісії мало бути не менше трьох).
За результатами тестування формується звіт, який кандидат роздруковує і підписує, після чого передає адміністратору. Раніше адміністратор самостійно роздруковував такий звіт і підписував його у кандидата та членів комісії.
Також змінено механізм проведення конкурсу на заняття посад фахівців з питань реформ.
Зокрема, зменшено час на проведення тестування:
- на абстрактне мислення - не більше ніж 25 хв;
- на числове мислення - не більше ніж 30 хв;
- на вербальне мислення - не більше ніж 15 хв.
Раніше для всіх видів тестування було відведено не більше ніж 30 хв.
Встановлено, що після успішного проходження всіх видів тестування кандидати повинні заповнити мотиваційну анкету.
Також змінено порядок підрахунку балів в результаті проходження тестування на наявність аналітичних здібностей та здатності працювати з інформацією.
Крім того, таких кандидатів протестують на знання спеціального законодавства.