flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Огляд правових новин минулого тижня (з 09.07. по 13.07.)

16 липня 2018, 09:14

Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.

 

  1. СПРОЩЕНО ПРАВИЛА ПЕРЕТИНУ КОРДОНУ ДІТЬМИ

Кабмін спростив деякі процедури виїзду за кордон окремих категорій громадян України, які не досягли 16-річного віку.

Батькам надали право доручати супровід дітей, які подорожують повітряним транспортом, членам екіпажу літаків відповідно до вимог Міжнародної організації цивільної авіації.

Також уточнено термін дії проїзного документа дитини. Діти, які не досягли 16-річного віку, можуть виїжджати за кордон до закінчення терміну дії їх проїзного документа. Тобто він діє впродовж терміну, на який виданий державним органом.

Крім того, врегульовано порядок перетину кордону дітьми, які народилися за межами України. Тепер для перетину державного кордону цією категорією неповнолітніх громадян України у супроводі самотньої матері, досить мати паспортний документ і свідоцтво про народження, видане компетентними органами іноземної держави, яка не містить відомостей про батька дитини і завірене у встановленому порядку.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ183593-sproshcheno-pravyla-peretynu-kordonu-ditmy?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. ЗАЛИШЕННЯ В НЕБЕЗПЕЦІ: ВЕРХОВНИЙ СУД ВКАЗАВ НА ВАЖЛИВИЙ АСПЕКТ СКЛАДУ ЗЛОЧИНУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду переглянув вирок у справі № 128/5462/14-к стосовно водія, який перебував у стані алкогольного сп'яніння. Водій збив пішохода, який рухався в зустрічному до нього напрямку і тримав у руках велосипед.

Заслухавши аргументи прокурора та захисника, Суд залишив вирок про завідоме залишення в небезпеці постраждалого пішохода без зміни.

За обставинами справи після наїзду на пішохода водій, достовірно знаючи, що пішохід отримав тілесні ушкодження, через що знаходиться в небезпечному для життя стані, не вжив заходів до надання меддопомоги, не звернувся до присутніх по допомогу і не відправив потерпілого до лікарні, хоча у нього і була можливість це зробити. Водій, перебуваючи в алкогольному сп'янінні, легковажно розраховував, що допомогу нададуть інші, залишив місце події, тим самим залишивши пішохода в небезпеці.

Суд мотивував своє рішення таким чином:

Аргументи захисника засудженого про недоведеність вини за ч. 1 ст. 135 ККчерез те, що потерпілий отримав тілесні ушкодження, які не небезпечні у момент спричинення і не супроводжувалися загрозливими для життя явищами, не можна визнати прийнятними.

Стаття 135 КК передбачає відповідальність за завідоме залишення без допомоги особи, яка перебуває в небезпечному для життя стані і позбавлена можливості вжити заходів до самозбереження через малолітство, старість, хворобу або внаслідок іншого безпорадного стану, якщо той, хто залишив без допомоги, зобов'язаний був піклуватися про цю особу і мав змогу надати їй допомогу, а також у разі, якщо він сам поставив потерпілого в небезпечний для життя стан.

Суспільна небезпека цього злочину полягає в поширенні аморальної поведінки, змістом якої є неповага до права людини на життя і безпеку, нехтування моральними і правовими нормами, що зобов'язують надавати допомогу людям, які перебувають у небезпечному для життя стані.

Особа, яка постраждала від цього злочину, характеризується сукупністю двох ознак. Так, вона: а) перебуває в небезпечному для життя стані; б) позбавлена можливості вжити заходів до самозбереження через малолітство, старість, хворобу або внаслідок іншого безпорадного стану.

Таким чином, моментом закінчення злочину є ухилення від надання допомоги особі, яка перебуває в небезпеці. Для кваліфікації дій винного не має значення і те, що хтось надав або намагався надати допомогу, а також тяжкість отриманих тілесних ушкоджень.

Зважаючи на викладене і встановлені судом першої інстанції фактичні обставини, Верховний Суд визнав доведеним факт, що водій відразу після наїзду на пішохода, не зупиняючи автомобіль, не надавши йому допомоги, самовільно залишив місце події, залишивши потерпілого в небезпеці. При цьому ступінь тяжкості отриманих тілесних ушкоджень згідно із статтею 135 КК до уваги не береться. Виходячи з цього Суд залишив вирок без зміни.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ183598-zalyshennya-v-nebezpetsi-verkhovnyy-sud-vkazav-na-vazhlyvyy-aspekt-skladu-zlochynu?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ МОЖНА ПОДАТИ БЕЗПОСЕРЕДНЬО ДО АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ - ВС

Верховний Суд у складі Об'єднаної Палати Касаційного цивільного суду роз'яснив, що згідно із статтею 355 ЦПК апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Про це йде мова в постанові у справі № 514/134/17 (провадження № 61-12112сво18), текст якого доступний в системі Verdictum.

ВС розтлумачив норму підпункту 15.5 пункту 1 Перехідних положень ЦПК, згыдно з якою до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності   новою редакціэю Кодексу (15 грудня 2017 року).

Роз'яснено, що особа, яка подає скаргу, вправі очікувати застосування норм процесуального законодавства, які надають їй право як безпосереднього подання апеляційної скарги до апеляційного суду, так і подання апеляційної скарги через місцевий суд. Протилежне тлумачення норм процесуального законодавства матиме наслідком порушення судами статті 6 Конвенції про права людини в контексті «права на справедливий суд».

Відсутність на даний час Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи жодним чином не створює перешкоди учасникам провадження та апеляційному суду в поданні та прийнятті апеляційних скарг у паперовій формі безпосередньо до апеляційних судів.

У справі, що переглядається, апеляційний суд (помилково розтлумачивши вказану норму) при поверненні апеляційної скарги без розгляду, виявив надмірний формалізм і непропорційність між застосованими засобами і поставленою метою, - зазначено в постанові ВС.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ183653-apelyatsiynu-skarhu-mozhna-podaty-bezposeredno-do-apelyatsiynoho-sudu-vs?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. ПЕРЕРОЗПОДІЛЕНО ПОВНОВАЖЕННЯ ЦЕНТРІВ БЕЗОПЛАТНОЇ ВТОРИННОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ

 Повноваження регіональних і місцевих центрів безоплатної вторинної правової допомоги перерозподілено.

Відповідні зміни до Положення про такі центри Мін'юст уніс наказом від 3 липня 2018 року № 2260/5.

Крім суто технічних правок, зміни торкнулися завдань регіональних центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Зокрема, з повноважень таких центрів виключено:

- складання процесуальних документів і представництво інтересів засудженої особи в судах та інших інстанціях за її зверненням або ухвалою суду;

- прийняття рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги в передбачених однойменним законом випадках.

Також змінилися повноваження директора регіонального центру. Віднині він:

- керує діяльністю регіонального центру та координує діяльність місцевих центрів, відповідає за виконання покладених на них завдань, персонально відповідає за організацію та результати діяльності регіонального центру, звітує перед Координаційним центром з надання правової допомоги;

- затверджує положення про структурні підрозділи регіонального центру та його структуру;

- забезпечує цільове використання коштів регіонального центру, контролює цільове використання коштів місцевих центрів.

Повноваження зі складання процесуальних документів і представництва засудженої особи передано від регіональних місцевим центрам безоплатної вторинної правової допомоги. Також вони віднині займуться залученням перекладача, видаватимуть і скасовуватимуть доручення адвокатам, уповноважуватимуть представників місцевих центрів на надання такої допомоги.

Директори місцевих центрів віднині матимуть схожі повноваження з директорами регіональних центрів з поправкою на рівень центру.

Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ183697-pererozpodileno-povnovazhennya-tsentriv-bezoplatnoyi-vtorynnoyi-pravovoyi-dopomohy?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. КУЛЬТУРНЕ РОЗМАЇТТЯ ВИЗНАЧЕНО НАЙВАЖЛИВІШИМ ЧИННИКОМ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ДЕРЖАВИ

Сьогодні, 13 липня 2018 року, набирає чинності Закон «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» (щодо визначення поняття «креативні індустрії»)» від 19 червня 2018 року № 2458-VIII.

Термінологічний апарат Закону «Про культуру» доповнено терміном «креативні індустрії».

Установлено, що креативні індустрії - це види економічної діяльності, метою яких є створення доданої вартості і робочих місць через культурне (мистецьке) та/або креативне вираження, а їх продукти і послуги є результатом індивідуальної творчості.

Також серед пріоритетів державної політики у сфері культури визначено охорону, заохочення та підтримку культурного розмаїття як одного з найважливіших чинників стійкого розвитку.

Кабміну доручено протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом визначити види економічної діяльності, які належать до креативних індустрій.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ183687-kulturne-rozmayittya-vyznacheno-nayvazhlyvishym-chynnykom-staloho-rozvytku-derzhavy?role=URIST&type=ep#!liga