flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Огляд правових новин минулого тижня (з 24.12. по 30.12.)

03 січня 2019, 11:55

Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.

 

  1. ОРЕНДАРІ, ЩО УЛАШТОВУЮТЬ КІМНАТИ ВІДПОЧИНКУ В ЛІКАРНЯХ, ЗАПЛАТЯТЬ ГРИВНЮ ОРЕНДИ

Уряд установив орендну плату за державне майно в розмірі 1 грн для орендарів, які облаштовуватимуть у закладах охорони здоров'я кімнати відпочинку (сімейні кімнати) для осіб, які перебувають на лікуванні у цьому закладі охорони здоров'я, та членам їх сімей.

Відповідні зміни було внесено урядовою постановою № 1098 до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу.

Розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна 1 гривня встановлюється таким орендарям:

бюджетним організаціям, які утримуються за рахунок державного бюджету;

Пенсійному фонду України та його територіальним органам;

Фонду соціального страхування, робочим органам його виконавчої дирекції та їх відділенням;

Державній службі зайнятості (Центральному апарату), регіональним та базовим центрам зайнятості;

державним та комунальним закладам охорони здоров'я;

музеям, які утримуються за рахунок державного та місцевих бюджетів;

національним художнім колективам та концертним організаціям, яким надається фінансова підтримка з державного бюджету;

державним та комунальним телерадіоорганізаціям;

редакціям державних і комунальних періодичних видань, періодичних видань, заснованих об'єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, закладами освіти, трудовими і журналістськими колективами, підприємствам зв'язку, що їх розповсюджують;

Товариству Червоного Хреста України та його місцевим організаціям;

юридичним та фізичним особам для облаштування у закладах охорони здоров'я кімнат відпочинку (сімейних кімнат) для перебування в них на безоплатній основі осіб, які перебувають на лікуванні у цьому закладі, та членів їх сімей (під час лікування таких осіб);

асоціаціям органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом;

особам з інвалідністю з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ186926-orendari-shcho-ulashtovuyut-kimnaty-vidpochynku-v-likarnyakh-zaplatyat-hryvnyu-orendy?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. РОЗПОЧАТО ТЕСТУВАННЯ ПІДСИСТЕМИ "ЕЛЕКТРОННИЙ СУД" У МІСЦЕВИХ ТА АПЕЛЯЦІЙНИХ СУДАХ

У всіх місцевих та апеляційних судах України (пілотних судах) запроваджено тестовий режим експлуатації підсистеми "Електронний суд". Таке рішення було прийнято з метою забезпечення обміну електронними документами між судами та учасниками судового процесу.

Про це йдеться в наказі Державної судової адміністрації від 22 грудня 2018 року № 628.

Місцевим та апеляційним судам під час тестового режиму експлуатації підсистеми "Електронний суд" в частині функціонування підсистеми електронного суду необхідно керуватися вимогами Положення про автоматизовану систему документообігу суду.

Згідно з наказом ДП "Інформаційні судові системи" має провести необхідні налаштування підсистеми "Електронний суд", підключеної до місцевих та апеляційних судів, та навчити відповідальних працівників апаратів цих судів з питань організації роботи в зазначеній підсистемі.

З дня видання наказу № 628 визнано таким, що втратив чинність, наказ ДСА від 23 березня 2017 року № 367 "Про проведення дослідної експлуатації підсистеми "Електронний суд" в пілотних судах".

Нагадаємо, з 1 березня запустять Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему, оскільки 1 грудня в газеті «Голос України» було опубліковано оголошення про створення та забезпечення її функціонування.

З 4 червня до "Електронного суду" було підключено 18 пілотних судів. У зв'язку із запровадженням єдиної системи має бути змінено порядок ведення реєстру судових рішень. Для повноцінного запуску "Електронного суду" суди мають відсканувати справи. ДСА вже запровадила новий формат кодів судів.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ186941-rozpochato-testuvannya-pidsystemy-elektronnyy-sud-u-mistsevykh-ta-apelyatsiynykh-sudakh?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. УТЕПЛЮВАТИ ЖИТЛОВІ БУДИНКИ МОЖНА БЕЗ ДОЗВОЛІВ

Для проведення будівельних робіт з комплексної теплоізоляції вже введених в експлуатацію житлових будинків (стін, даху, горища, технічного поверху, цоколя чи підвалу) не потрібно буде отримувати відповідні дозвільні документи. Про це повідомила прес-служба Мінрегіону.

18 грудня 2018 року Уряд постановою затвердив оновлений Перелік будівельних робіт, які не потребують документів на їх виконання, та після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.

Зазначене рішення стосується індивідуальних житлових будинків, які належать до об'єктів із незначними (СС1) наслідками, та багатоквартирного житла висотою до 100 м - об'єктів із середніми (СС2) наслідками. Раніше для проведення таких робіт потрібно було отримувати обов'язковий дозвіл ДАБІ.

У Мінрегіоні нагадали, що 23 липня 2017 року набрав чинності Закон «Про енергетичну ефективність будівель» та розпочато діяльність Фонду енергоефективності, що передбачає збільшення обсягів виконання будівельних робіт із термомодернізації. Крім того, 1 грудня набрали чинності оновлені державні будівельні норми щодо теплоізоляції фасадів (ДБН В.2.6-33:2018 «Конструкції зовнішніх стін із фасадною теплоізоляцією. Вимоги до проектування»), які передбачають впровадження європейських вимог до енергомодернізації фасадів. Очікується, що проведення таких заходів дасть змогу українцям заощаджувати до 15 % тепла щороку, а для всієї країни ця економія може скласти близько 3 млрд грн за умови термомодернізації 3 % всіх будівель щороку.

Зауважимо, що у зазначеній урядовій постанові також установлено, що для перепланування квартири без втручання в несучі конструкції не потрібно отримувати дозвіл Держархбудінспекції.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ186948-uteplyuvaty-zhytlovi-budynky-mozhna-bez-dozvoliv?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. СУДИ СТАНУТЬ ДОСТУПНИМИ ДЛЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ

Депутати вирішили забезпечити доступність приміщень судів для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Забезпечити архітектурну та інформаційну доступність приміщень судів для осіб з інвалідністю заплановано шляхом використання коштів від сплати судового збору на переобладнання приміщень, прилеглої території та інформаційне забезпечення вказаної категорії осіб.

Відповідний Закон № 2633-VIII «Про внесення змін до статті 9 Закону України «Про судовий збір» щодо створення умов для забезпечення доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до приміщень судів» був опублікований у газеті "Голос України" № 248 26 грудня и набрав чинності сьогодні, 27 грудня.

Норма частини третьої статті 9 Закону України «Про судовий збір»розширено шляхом внесення відповідних змін, тобто судовий збір перерозподілятимуть на відповідні потреби.

Мінрегіон розробив відповідні державні будівельні норми «Інклюзивність будівель і споруд» щодо безперешкодного середовища для осіб з інвалідністю. Ці ДБН охоплюють практично всі категорії осіб з інвалідністю: маломобільні групи, людей з проблемами зору, слуху, порушеннями нервової системи.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ186970-sudy-stanut-dostupnymy-dlya-osib-z-invalidnistyu?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. ВС СКАСУВАВ УРЯДОВУ ПОСТАНОВУ ПРО СПОЖИВЧИЙ КОШИК

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду залишив в силі рішення у справі №  826/3639/17 у частині скасування постанови Кабміну про встановлення споживчого кошику.

Відповідну постанову суд ухвалив 20 грудня. З повними текстами судових рішень можна ознайомитись у Verdictum.

Суд зазначив, що дослідженню підлягає дотримання процедури прийняття рішення, що затверджене спірною постановою КМ.

З огляду на положення частини 2 статті 19 Конституції України для висновку про законність рішення органу державної влади суди мають досліджувати дотримання ним як меж, способу, так і порядку його прийняття.

Зокрема, була проаналізована правомочність експертів, які представляли набір для затвердження. Рішення про схвалення експертною комісією набору продуктів харчування, набору непродовольчих товарів і набору послуг для встановлення прожиткового мінімуму надсилаються на затвердження Кабінету Міністрів і є підставою для розрахунку прожиткового мінімуму. Зміни та доповнення до наборів вносяться лише за рішенням експертної комісії. Відтак, законодавством визначено певну процедуру, якої відповідачі повинні дотримати.

Так, згідно з п. 5 Порядку проведення науково-громадської експертизи набору продуктів харчування, набору непродовольчих товарів і набору послуг для встановлення прожиткового мінімуму представлення і захист сформованих набору продуктів харчування, набору непродовольчих товарів і набору послуг на засіданні експертної комісії здійснюється центральними органами виконавчої влади, відповідальними за їх формування. Якщо перші заступники міністрів не можуть взяти участь у роботі комісії з поважних причин, саме ці державні органи уповноважені призначити іншого представника. Тому ВС погодився, що листи за підписами посадових осіб і довіреності щодо делегування участі в засіданні з правом голосу іншим особам не є належними доказами їх повноважень. "Участь в засіданнях комісії осіб, які не мали повноважень, призвела до ухвалення неправомочних рішень комісією, а згодом і Кабінетом Міністрів", - зазначив КАС ВС.

Суд відхилив як такі, що суперечать ч. 2 ст. 19 Конституції України посилання відповідачів на те, що Порядком не визначено форми рішення щодо призначення іншого представника з повноваженнями члена експертної комісії, а тому рішення могло прийматися і не у формі наказу. Оскільки інших форм у зазначеній постанові не передбачено, заміна представника в експертній комісії повинна відбуватися у формі розпорядчих актів, які визначені положеннями про відповідні міністерства.

КАС ВС звернув увагу, що формування відповідних мінімальних наборів продуктів та товарів не мають самостійного правового значення, а є лише стадією єдиного процесу підготовки постанови Кабінету Міністрів. Ці дії без спірної постанови не породжують наслідків для позивача, а отже і не порушують його прав та інтересів. Тому в цій частині підстав для задоволення позову немає - рішення Окружного адмінсуду Києва в цій частині було змінено.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ186983-vs-skasuvav-uryadovu-postanovu-pro-spozhyvchyy-koshyk?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. ЗМІНЕНО ПРАВИЛА НАДАННЯ ПОСЛУГ ПОШТОВОГО ЗВ'ЯЗКУ

Рекомендовані поштові відправлення, у тому числі рекомендовані листи з позначкою "Судова повістка", рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, поштових переказів, адресовані фізичним особам, під час доставки за зазначеною адресою або під час видачі у приміщенні об'єкта поштового зв'язку вручаються адресату, а у разі його відсутності - будь-кому з повнолітніх членів сім'ї, який проживає разом з ним.

Відповідні зміни до Правил надання послуг поштового зв'язку внесені постановою Кабміну № 1107, яка набула чинності сьогодні, 28 грудня.

Також передбачено, що про надходження реєстрованого поштового відправлення, поштового переказу, рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, поштового переказу адресата повідомлять через смс за номером телефону, зазначеним на поштовому відправленні або переказі. Якщо номер відсутній, бланк повідомлення вкладуть до абонентської поштової скриньки.

За бажанням адресата реєстроване поштове відправлення, переказ можуть бути доставлені йому за поштовою адресою, зазначеною відправником, кур'єром за додаткову плату.

Поштові перекази, адресовані юридичним особам та фізичним особам на особисті рахунки, перераховуються на відповідні рахунки в установах банків.

Передбачено, що додому доставляються прості поштові відправлення; рекомендовані поштові картки, листи, відправлення для сліпих, дрібні пакети, рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, поштових переказів; відправлення "EMS" (до 30 кг), крім тих, на вкладення яких нараховані митні платежі.

Крім того, адресати зможуть отримати поштові відправлення у зручний час в спеціально встановлених шафах або скриньках із засобами для запобігання несанкціонованому доступу.

Адресат інформується про надходження адресованого йому поштового відправлення, поштового переказу через смс-повідомлення, повідомлення, що підтримується засобами Інтернету, або повідомлення у паперовому вигляді за встановленим оператором поштового зв'язку зразком.

Реєстровані поштові відправлення, поштові перекази без зазначення відправника та його поштової адреси, а також внутрішні поштові відправлення із зазначенням адреси відправника за межами України для пересилання не приймаються.

Відправник, який бажає одержати повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату грошей за поштовим переказом через смс-повідомлення, повинен зазначити на лицьовому боці поштового відправлення (супровідному бланку) номер мобільного телефону.

Відправник має скласти список згрупованих поштових відправлень та переказів в електронному вигляді (форму визначить оператор поштового зв'язку). Кількість поштових відправлень, переказів одного виду та категорії (згрупованих за способом пересилання), що включаються до одного списку, та кількість таких списків визначаються оператором поштового зв'язку.

Реєстроване поштове відправлення безоплатно зберігається протягом 5 робочих днів після надходження відправлення. За кожен наступний день зберігання з одержувача стягується плата відповідно до тарифів, установлених оператором поштового зв'язку. При цьому день надходження відправлення та день вручення не враховуються.

Якщо одержувач відмовляється засвідчити своїм підписом факт відмови від одержання поштового відправлення, коштів за поштовим переказом, вони зберігаються на пошті протягом місяця (крім судових повісток, які повертаються не пізніше ніж за 5 днів), після закінчення якого - повертаються поштовим оператором за зворотною адресою.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ187006-zmineno-pravyla-nadannya-posluh-poshtovoho-zvyazku?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. З НОВОГО РОКУ ДО АПТЕК МОЖНА ПОВЕРТАТИ ЛІКИ ТА МЕДВИРОБИ НЕНАЛЕЖНОЇ ЯКОСТІ

МОЗ роз'яснило деякі аспекти повернення ліків і медвиробів до аптек з 1 січня 2019 року. У міністерстві зазначили, що повертати можна лише лікарські засоби та медичні вироби неналежної якості. Для цього необхідно пред'явити розрахунковий документ на їхнє придбання. У такому випадку споживач має право просити повернути сплачені за ліки гроші або замінити препарат на аналогічний.

З 1 січня набуває чинності Закон від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів".

Він, зокрема, вносить зміни до вимог споживача щодо лікарських засобів і виробів медичного призначення.

МОЗ звертає увагу, що факт неналежної якості підтверджується такими документами:

- висновок щодо якості лікарських засобів, виданий підпорядкованою лабораторією територіального органу Держлікслужби та/або уповноваженою лабораторією;

- розпорядження Держлікслужби щодо заборони обігу лікарського засобу.

Щоби убезпечити себе і не придбати неякісні ліки, у міністерстві рекомендують перевіряти сайт Держлікслужби та переконатися, що придбані препарати не заборонені. Також у МОЗ нагадали, що на вимогу покупця аптеки мають надати документи, які підтверджують належну якість продукції, зокрема сертифікат якості виробника.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ187017-z-novoho-roku-do-aptek-mozhna-povertaty-liky-ta-medvyroby-nenalezhnoyi-yakosti?role=URIST&type=ep#!liga