flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Огляд правових новин минулого тижня (з 07.01. по 13.01.)

14 січня 2019, 09:49

Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.

 

  1. НАБУВ ЧИННОСТІ ЗАКОН ПРО ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ДОМАШНІХ КРИВДНИКІВ

Сьогодні, 11 січня набув чинності Закон № 2227-VIII щодо імплементації у кримінальне законодавство норм Стамбульської конвенції про протидію домашньому насильству.

Закон було прийнято 6 грудня 2017 року, а зміни щодо розширення переліку обставин, які обтяжують покарання, набули чинності 12 січня 2018 року. Таким чином, вже рік діє норма про обтяження покарання за вчинення злочину щодо подружжя чи близької людини. Також покарання обтяжує вчинення злочину щодо особи похилого віку, особи з інвалідністю або особи, яка перебуває в безпорадному стані, або особи, яка страждає на психічний розлад, зокрема на недоумство, має вади розумового розвитку, а також вчинення злочину щодо малолітньої дитини або у присутності дитини.

Відтепер же Кримінальний кодекс доповнено новою статтею 126-1, яка встановлює відповідальність за домашнє насильство, тобто умисне систематичне вчинення фізичного, психологічного або економічного насильства щодо подружжя чи колишнього подружжя або іншої особи, з якою винний перебуває (перебував) у сімейних або близьких відносинах, що призводить до фізичних або психологічних страждань, розладів здоров'я, втрати працездатності, емоційної залежності або погіршення якості життя потерпілої особи. Домашнім кривдникам загрожують громадські роботи на строк від 150 до 240 годин, або арешт на строк до 6 місяців, або обмеженням волі на строк до 5 років, або до двух років позбавлення волі.

Також КК доповнено новим розділом щодо обмежувальних заходів для домашніх кривдників. Засудженому можуть заборонити перебувати в місці спільного проживання з постраждалою особою; обмежити спілкування з дитиною; заборонити наближатися до місця проживання, роботи, лікування постраждалих; листуватися (в тому числі електронно), говорити з постраждалою.

Крім того, кривдника можуть направити на програму подолання агресії.Невиконання обмежувальних заходів карається арештом на строк до шести місяців або обмеженням волі на строк до двох років.

Контроль за поведінкою засуджених, до яких застосовано обмежувальні заходи, здійснює орган пробації за місцем проживання засудженого, а в разі вчинення злочину військовослужбовцем - командир військової частини.

Кримінально караним діянням є і примушування до шлюбу, до продовження примусово укладеного шлюбу, до вступу у співжиття без укладання шлюбу, до продовження такого співжиття, або спонукання з цією метою особи до переміщення на територію іншої держави. Такі дії караються арештом на строк до 6 місяців або обмеженням чи позбавленням волі на строк до трьох років. Обмеження або позбавлення волі на строк до 5 років передбачено за ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або щодо особи, яка не досягла шлюбного віку або щодо двох чи більше осіб.

У новій редакції викладена стаття 152, яка встановлює відповідальність за зґвалтування, під яким розуміють вчинення дій сексуального характеру, пов'язаних із вагінальним, анальним або оральним проникненням в тіло іншої особи з використанням геніталій або будь-якого іншого предмета, без добровільної згоди потерпілої особи. Згода вважається добровільною, якщо вона є результатом вільного волевиявлення особи, з урахуванням супутніх обставин. Такі дії караються позбавленням волі на строк від трьох до п'яти років. Зґвалтування у подружжі чи близької людини карається позбавленням волі на строк від 5 до 10 років. Сексуальні зносини з особою, яка не досягла 14 років, незалежно від її добровільної згоди караються позбавленням волі на строк від 8 до 15 років.

В свою чергу вчинення насильницьких дій сексуального характеру, не пов'язаних із проникненням в тіло іншої особи, без добровільної згоди потерпілої особи (сексуальне насильство) - карається позбавленням волі на строк до п'яти років.

Примушування особи без її добровільної згоди до здійснення акту сексуального характеру з особою, від якої потерпіла особа матеріально або службово залежна, карається штрафом до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до двох років. Якщо примушування поєднані з погрозою знищення, пошкодження або вилучення майна потерпілої особи чи її близьких родичів, або з погрозою розголошення відомостей, що ганьблять її чи близьких родичів, - караються обмеженням або позбавленням волі на строк до трьох років.

Зверніть увагу і на нову редакцію диспозиції статті 121 КК (Умисне тяжке тілесне ушкодження), згідно з якою такий релігійний обряд як обрізання є кримінально караним діянням: позбавленням волі на строк від 5 до 8 років карається умисне тяжке тілесне ушкодження, небезпечне для життя в момент заподіяння, чи таке, що спричинило втрату будь-якого органу або його функцій, каліцтво статевих органів, психічну хворобу або інший розлад здоров'я, поєднаний зі стійкою втратою працездатності не менш як на одну третину, або переривання вагітності чи непоправне знівечення обличчя.

Зазначимо, Конвенція Ради Європи про попередження насильства щодо жінок і домашнього насильства та боротьбу з цими явищами (Стамбульська конвенція) досі не ратифікована Україною. Наша держава ще у 2011 році в числі 17 інших країн приєдналася до Стамбульської Конвенції, ратифікація цього документу є частиною міжнародних зобов'язань.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ190131-nabuv-chynnosti-zakon-pro-vidpovidalnist-domashnikh-kryvdnykiv?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. ПІДТРИМУВАТИ РЕЖИМ ВОЄННОГО СТАНУ УПОВНОВАЖЕНІ ПОЛІЦЕЙСЬКІ "КОРД"

Визначено основні завдання, функції, повноваження підрозділів поліції особливого призначення "Корпус оперативно-раптової дії" (далі - підрозділи "КОРД") головних управлінь Національної поліції в Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, областях, м. Києві.

Положення про підрозділи "КОРД" затверджено наказом МВС № 958, який набув чинності 8 січня.

Підрозділи "КОРД" складаються з організаційно поєднаних структурних підрозділів (відділів, відділень, секторів).

Залежно від специфіки функцій, посадових (функціональних) обов'язків, покладених на поліцейських, структурні підрозділи поділяються на два типи:

- тип "А" (штурмові підрозділи) - відділи (відділення, сектори), які призначені для безпосереднього проведення спеціальних поліцейських операцій та інших заходів у сфері протидії злочинності, пов'язаних із підвищеною загрозою для життя і здоров'я поліцейських, імовірністю збройного опору, та служба в яких передбачає, що поліцейські повинні мати високий рівень фізичної підготовленості, професійної майстерності, зокрема володіння спеціальними тактичними навичками, а також вміння впевнено діяти в екстремальних умовах;

- тип "Б" (підрозділи забезпечення) - призначені для забезпечення діяльності структурних підрозділів типу "А".

Підрозділи "КОРД" планують та проводять спеціальні поліцейські операції, спрямовані на:

- затримання осіб, які чинять збройний опір, озброєних осіб, які погрожують застосуванням зброї та інших предметів чи застосовують їх, та інших осіб, протиправні дії яких загрожують життю і здоров'ю людей та поліцейського;

- звільнення заручників;

Крім того, поліцейських з "КОРД" залучають до затримання членів злочинних організацій та озброєних банд; забезпечення оперативно-розшукових заходів та слідчих (розшукових) дій у кримінальних провадженнях щодо тяжкого або особливо тяжкого злочину (якщо є підстави чекати збройного опору).

Також завданням "КОРД" є участь в антитерористичних операціях, у здійсненні завдань і заходів із підготовки та ведення територіальної оборони України або підтримання правового режиму воєнного стану в Україні чи окремих регіонах.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ190102-pidtrymuvaty-rezhym-voyennoho-stanu-upovnovazheni-politseyski-kord?role=URIST&type=ep#!liga

 

 

  1. БІОМЕТРИЧНІ ДАНІ БІЖЕНЦІВ ТА ЗАТРИМАНИХ ІНОЗЕМЦІВ ЗБЕРІГАТИМУТЬ 75 РОКІВ

Врегульовано порядок фіксації біометричних даних іноземців та осіб без громадянства посадовими особами Державної міграційної служби.

Відповідну Інструкцію затверджено наказом МВС від 23 листопада 2018 № 944, який набув чинності 8 січня 2019 року.

Фіксація біометричних даних здійснюється при оформленні документів для вирішення питання про визнання особи біженцем, а також при примусовому видворенні і поверненні іноземців і осіб без громадянства.

Дія інструкції не поширюється на порядок фіксації біометричних даних при оформленні (у тому числі замість втрачених або викрадених), обміні документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу або спеціальний статус.

Посадові особи органів ДМС фіксують біометричні дані:

- у разі подання іноземцем заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту;

- у разі подання іноземцем заяви про добровільне повернення в країну походження або третю країну;

- щодо іноземців, якщо вони не виконали у встановлений термін без поважних причин рішення про примусове повернення або якщо є обгрунтовані підстави вважати, що вони ухилятимуться від виконання такого рішення;

- для ідентифікації і верифікації іноземців, затриманих за незаконне перебування або порушення правил перебування в Україні.

Під час фіксації біометричних даних у відомчу інформаційну систему ДМС вносяться:

- відомості про посадову особу ДМС, яка здійснює фіксацію;

- дата і час;

- прізвище, ім'я, по батькові (за наявності) іноземця, місце його народження, вік, дата народження, стать, реквізити паспортного документу і його електронний вигляд (за наявності).

- оцифровані відбитки пальців. У разі покодження або відсутності пальця (пальців) руки (рук) складається акт, який затверджує керівник відповідного органу ДМС. Також оцифровані відбитки пальців рук іноземців не виходять до досягнення ним 12-річного віку, про що робиться відповідна відмітка.

- оцифрована фотографія особи.

Відомості про іноземця та його біометричні дані зберігаються у відомчій інформаційній системі впродовж 75 років з метою ідентифікації, верифікації та встановлення особи, затриманої за незаконне перебування або порушення правил перебування в Україні.

Доступ до таких відомостей мають посадові особи органів ДМС, які виконують функції з попередження нелегальної міграції, реадмісії та видворення, а також прийняття та розгляду заяв про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту.

Після закінчення строків зберігання відомості про іноземця та його біометричні дані знищуються.

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ190091-biometrychni-dani-bizhentsiv-ta-zatrymanykh-inozemtsiv-zberihatymut-75-rokiv?role=URIST&type=ep#!liga

 

  1. ЯК ВИМАГАТИ ЯКІСНИХ Ж/К ПОСЛУГ?

5 січня набув чинності Порядок проведення перевірки відповідності якості надання комунальних послуг та послуг з управління багатоквартирним будинком, затверджений постановою Кабміну від 27 грудня 2017 року № 1145.

Порядок визначає механізм перевірки відповідності якості надання послуг з постачання тепла і гарячої води, водопостачання і водовідведення, вивезення побутових відходів та послуг з управління багатоквартирним будинком параметрам, передбаченим договором.

Якість ж/к послуг перевіряє виконавець або управитель багатоквартирного будинку за усною, телефонною або письмовою заявою споживача, направленою поштою або на e-mail. У зверненні обов'язково зазначається прізвище, ім'я та по батькові, місце фактичного проживання споживача, а також найменування ненаданої, наданої не в повному обсязі або неналежної якості послуги. Споживач також має право звернутися до уповноважених державних органів за захистом порушених прав щодо якості надання послуг.

Виконавець або управитель зобов'язаний прибути на виклик споживача у строки, визначені в договорі, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання претензії. Для перевірки відповідності якості послуг споживач зобов'язаний забезпечити доступ до житла, іншого належного йому об'єкта нерухомого майна. У разі відмови забезпечити доступ до житла, претензію не задовольнять.

За результатами перевірки складається акт-претензія за встановленою формою з зазначенням дати і часу перевірки, фактів невідповідності якості надання послуг, інформації про дату початку зниження якості відповідної послуги. Якщо неякість послуг не погоджена, акт-претензія підписується із зауваженнями, які є його невід'ємною частиною.

Якщо для перевірки ніхто не з'явився, акт вважається дійсним, якщо він підписаний споживачем та не менш як двома іншими споживачамивідповідної послуги, які проживають у сусідніх будівлях (у приміщеннях - у разі, коли послуга надається у багатоквартирному будинку). Акт-претензія надсилається виконавцю комунальної послуги або управителю багатоквартирного будинку рекомендованим листом.

Виконавець або управитель протягом 5 робочих днів вирішує питання щодо задоволення вимог, викладених в акті-претензії, або надає споживачу обґрунтовану письмову відмову. У разі ненадання виконавцем відповіді в установлений строк претензії споживача вважаються визнаними таким виконавцем.

Дата, з якої вважається, що комунальні послуги або послуги з управління багатоквартирним будинком надаються з порушенням вимог до їх якості, зазначається в акті-претензії.

Період порушення якості надання послуг вважається припиненим з дати встановлення факту відновлення якості та доведення інформації про це виконавцем або управителем до відома споживача у спосіб, визначений договором про надання відповідних послуг, чи за погодженням із споживачем.

Порядком встановлені окремі правила для проведення перевірки якості надання кожної послуги.

 

Джерело: https://ligazakon.net/lawnews/doc/NZ190113-yak-vymahaty-yakisnykh-zh-k-posluh?role=URIST&type=ep#!liga