Комунікаційна стратегія
Скадовського районного суду Херсонської області
на 2020 – 2022 роки
Зміст
Стратегія комунікаційної діяльності Скадовського районного суду Херсонської області (далі - суд) є основним документом для здійснення зовнішньої та внутрішньої комунікації на регіональному рівні, включає в себе сукупність комунікативних засобів, методів, прийомів і технік, покликаних надати об’єктивну інформацію про діяльність суду і суддів, налагодити постійний зацікавлений діалог із суспільством в інтересах забезпечення незалежності судової влади, гарантування законності та правопорядку, здійснення об’єктивного і неупередженого правосуддя. Стратегія розроблена на основі Концепції комунікації судової влади України.
Зміст і структура комунікаційної стратегії визначається цілями правосуддя та завданнями суду і ґрунтується на нормах Конституції України, Законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до публічної інформації», Кодексі суддівської етики, Меморандумі про взаємодію та співпрацю представників системи правосуддя України, Мадридських принципах щодо зв’язку між засобами масової інформації та суддівською незалежністю, інших національних і міжнародних актах, що регулюють діяльність в цій сфері.
Скадовський районний суд Херсонської області має певний досвід здійснення внутрішньої і зовнішньої комунікаційної діяльності. Це стало можливим завдяки впровадженню сучасних інформаційних технологій ведення внутрішнього документообігу, управління апаратом суду та донесенням інформації про діяльність суду до широкого кола громадськості через офіційну веб-сторінку суду на порталі Судова влада у мережі Інтернет.
На сьогодні суд забезпечений повним автоматизованим циклом ведення діловодства та проходження судових справ, в якому використовується передовий світовий досвід судового адміністрування, кадрової політики та організації роботи.
У суді існує налагоджена система обміну досвідом практики ведення судових засідань через проведення суддівських нарад та зборів суддів, проведення оперативних нарад працівників апарату суду.
У 2018 році суд розпочав співпрацю у правопросвітницькому напрямку із Відділом «Скадовського бюро правової допомоги» Голопристанського місцевого центру з надання вторинної правової допомоги та Скадовським офісом Мережі правового розвитку при ГО «Скадовщина – мій рідний край». Результатом співпраці стало проведення низки спільних просвітницьких заходів у закладах освіти міста Скадовська та Скадовського району.
Також суд має досвід проведення Днів відкритих дверей, а судді-спікери постійно приймають участь у відкритих уроках, круглих столах, просвітницьких бесідах, пишуть статті просвітницького напрямку для громадян.
У приміщенні суду працює інформаційно-довідковий стенд, завдяки якому, відвідувачі мають можливість ознайомитися з графіком розгляду справ, реквізитами та ставками судового збору, переліком осіб району, які надають юридичну допомогу, та інша корисна інформація. У суді також обладнано місце для громадян для написання заяв із зразками документів.
Суд демонструє відкритість своєї роботи, веде планову, системну комунікаційну діяльність у двох напрямках:
- внутрішній – робота з суддями та працівниками апарату суду щодо вдосконалення їхніх професійних і комунікативних навичок, облаштування приміщення суду з метою забезпечення його інформаційної насиченості, підвищення комфортності для відвідувачів і роботи працівників суду;
- зовнішній – інформування про роботу суду, розгляд резонансних та суспільно цікавих справ, просвітницька діяльність, налагодження постійного зацікавленого діалогу з громадськістю щодо діяльності суду та судової системи загалом.
Планування комунікаційних заходів ведеться з урахуванням результатів опитувань думки громадян, які проводяться серед відвідувачів суду щодо оцінки якості роботи суду та вирішення проблем, які виникають у них при відвідуванні його приміщення.
1) Функціональна придатність приміщення суду для здійснення якісного правосуддя на момент затвердження стратегії:
- у суді працює 5 суддів, один з яких не має повноважень на здійснення правосуддя та 26 працівників апарату суду, кількість приміщень для розміщення всіх працівників суду є достатньою. Однак за штатом у суді повинні працювати 6 суддів. Одна посада є вакантною;
- кількість комп’ютерів, якими обладнано суд є достатньою, всі працівники суду забезпечені комп’ютерною технікою;
- кількість залів судового засідання є достатньою для розгляду справ чотирма суддями (4 зали), однак у разі призначення ще двох суддів, які повинні працювати за штатним розписом, залів буде недостатньо і можливе сповільнення швидкості черговості розгляду справ та створення умови для порушення строків розгляду справ у суді;
- всі зали судового засідання обладнані сучасною системою видеоконференцзв’язку, що покращує (спрощує) доступ громадян до правосуддя та об’єктивно позитивно впливає на темпи розгляду справ, крім того, за необхідністю, робить можливим організацію он-лайн трансляцій розгляду суспільно важливих та резонансних справ.
2) Будівля суду не потребує капітального ремонту.
В штаті суду відсутня посада прес-секретаря, повноваження на здійснення комунікаційної діяльності покладені на помічника голови суду.
У суді потрібно вирішити питання про обладнання міні прес-центру, оскільки зустрічі з представниками ЗМІ, які проводяться у робочих кабінетах або випадкових приміщеннях, не сприятимуть формуванню позитивного іміджу суду, його впізнаваності, створять проблеми у спілкуванні з журналістами.
3) Не сприяє налагодженню постійного зацікавленого діалогу суду із громадськістю низький рівень загальної правової культури населення регіону. Це є однією з причин невідповідних запитів до працівників суду, недовіри до діяльності суду, масових одноразових звернень до суду (соціальні виплати тощо), що створює дискомфортні умови перебування у приміщенні як самих громадян, так і працівників суду. Як наслідок – формується негативне ставлення до суду загалом.
Скадовський районний суд Херсонської області постійно оновлює матеріали на своїй веб-сторінці порталу «Судова влада України» та сторінці у мережі «Фейсбук». Постійно висвітлюються питання організації роботи суду, правової просвіти, діяльності суду, розгляду справ, які викликають суспільний резонанс, а також оновлення законодавства.
Окрім того суд системно веде інформаційно-просвітницьку роботу з громадськістю через організацію зустрічей суддів та працівників суду з молоддю – студентами, школярами. При виникненні потреби – організовуються зустрічі з актуальними цільовими аудиторіями. Інформаційно-просвітницька робота координується з навчальними закладами міста Скадовська та Скадовського району. Розвивається співпраці суду у просвітницькому напрямку з Відділом «Скадовського бюро правової допомоги» Голопристанського місцевого центру з надання вторинної правової допомоги та Скадовським офісом Мережі правового розвитку при ГО «Скадовщина – мій рідний край».
Мета комунікаційної стратегії суду – формування довіри громадян до судової влади в Україні через довіру до роботи Скадовського районного суду Херсонської області як одного з елементів ланки влади та підвищення авторитету судової влади в суспільстві.
Основні цілі комунікаційної стратегії:
- забезпечення прозорості діяльності судової влади, підвищення рівня її авторитету і довіри громадян до правосуддя загалом;
- переконання широкої громадськості щодо важливості їх підтримки діяльності суддів у здійсненні об’єктивного, безстороннього, неупередженого, незалежного та справедливого правосуддя;
- підвищення рівня обізнаності громадян регіону щодо специфіки, особливостей і змісту діяльності суду;
- підвищення авторитету судді та працівника апарату суду в суспільстві;
- налагодження відносин зі ЗМІ, громадськими організаціями, органами державної влади і місцевого самоврядування в інтересах побудови правової держави;
- підвищення рівня правової освіти населення, інформування громадян про шляхи забезпечення їх конституційних прав та необхідність дотримання ними конституційних обов’язків;
- підвищення престижу роботи в суді, профорієнтація молоді.
Відповідно до цілей та актуальних проблем суду цільовими аудиторіями є:
внутрішні:
- професійні судді;
- працівники суду;
зовнішні:
- присяжні;
- громадяни, які звертаються до суду за захистом порушених прав, учасники судових процесів, відвідувачі суду;
- посадові особи виконавчої влади, місцевих органів влади;
- студенти та школярі;
- батьки, вчителі;
- працівники ЗМІ.
Під час вибору каналів зв’язку із цільовою аудиторією слід враховувати специфіку кожної окремої групи.
Для комунікації із громадянами найкраще обрати масові канали, доступні широкому загалу.
Канали зв’язків із громадськістю:
1) проведення опитування громадської думки, в тому числі врахування зауважень та пропозицій громадян, які вони мають можливість залишити у відповідній скриньці;
2) надання інформації через веб-сторінку суду та сторінку суду у мережі «Фейсбук»;
3) розміщення інформації у громадських групах у соціальній мережі «Фейсбук», орієнтованих на певну цільову аудиторію чи за геолокальним спрямуванням.
4) розміщення інформації на інформаційних стендах у приміщенні суду;
5) надання інформації через місцеві ЗМІ (друковані та онлайн-видання);
6) надання інформації запитувачам.
Під час визначення каналів комунікації суду із представниками ЗМІ необхідно враховувати, що ця група є більш вузькою та спеціалізованою, в окремих ЗМІ працюють журналісти, орієнтовані на висвітлення правничої тематики.
Каналами комунікації зі ЗМІ може бути обрано:
1) прес-анонси, прес-релізи;
2) надання інформації через веб-сторінку суду та сторінку суду у мережі «Фейсбук»;
3) розсилання інформації про діяльність суду безпосередньо у ЗМІ;
4) організація інтерв’ю з керівництвом суду.
Обираючи засоби зв’язку зі студентами юридичних спеціальностей, слід орієнтуватись на те, що основною ідеєю співпраці з цією групою є популяризація роботи в суді з метою формування майбутнього високопрофесійного персоналу. Добір засобів комунікації необхідно здійснювати з наданням переваги таким освітнім заходам:
1) зустрічі, обговорення тем, безпосередньо пов’язаних із діяльністю судів;
2) сприяння організації проходження практики студентами юридичних спеціальностей в суді.
Каналами комунікації із представниками суб’єктів владних повноважень можуть бути:
1) надання інформації через веб-сторінку суду та сторінку суду у мережі «Фейсбук»;
2) обмін інформацією шляхом офіційного листування тощо.
Разом з тим слід відмітити, що процес комунікації сучасних судів має можливість активно розвиватися в середовищі глобальної мережі Інтернет. Використання даного ресурсу дозволяє без посередників максимально поширювати соціально важливу інформацію про діяльність та проблеми суду.
№ з/п |
Назва заходу |
Відповідальні особи |
Строк виконання |
1. |
Моніторинг медійного простору регіону |
Помічник голови суду, особа що замінює |
постійно |
2. |
Оновлення інформації всіх розділів веб-сторінки суду |
Заступник керівника апарату суду, помічник голови суду,головний спеціаліст суду, головний спеціаліст з інформаційних технологій суду |
постійно |
3. |
Проведення з працівниками суду навчальних семінарів за напрямками: - особливості спілкування з людьми з особливими потребами; - спілкування з журналістами; - спілкування та взаємодія в колективі; - управління конфліктами; - ділове мовлення, тощо; |
Керівник апарату суду, головний спеціаліст суду |
Відповідно до планів роботи |
4. |
Оновлення інформаційних стендів у приміщенні суду |
Керівник апарату суду, головний спеціаліст суду |
постійно |
5. |
Моніторинг матеріалів преси, телебачення, Інтернету, які стосуються діяльності суду, організація оперативного реагування на виступи |
Помічник голови суду, особа що замінює |
постійно |
6. |
Оперативне реагування на публікації, виступи в ЗМІ з питань діяльності суду, які не відповідають дійсності |
Помічник голови суду, особа що замінює |
в разі потреби |
7. |
Оприлюднення прес-релізів про судові справи, які мають суспільний інтерес |
Помічник голови суду, особа що замінює |
в разі потреби |
8. |
Організація висвітлення у ЗМІ регіону заходів, які проводяться в суді |
Помічник голови суду, особа що замінює |
в разі потреби |
9. |
Організація інтерв’ювання керівництва суду з актуальних питань |
Помічник голови суду, особа що замінює |
за попередньою домовленістю |
10. |
Організація онлайн-трансляцій судових засідань резонансних справ на офіційному порталі «Судова влада» |
Керівник апарату суду, головний спеціаліст з інформаційних технологій |
в разі потреби |
11. |
Організація взаємодії суду з громадськими об’єднаннями осіб з особливими потребами |
Керівник апарату суду, заступник керівника апарату суду |
|
12. |
Організація розміщення інформації шрифтом Брайля (інформаційні таблички з напрямком руху, назвами судів, кабінетів, залів, тощо) для осіб з вадами зору |
Керівник апарату суду із залученням представників ТУ ДСА України в Херсонській області |
|
13. |
Проведення зустрічей та екскурсій із студентами та учнями |
Керівник апарату суду, заступник керівника апарату суду, помічник голови суду |
за попередньою домовленістю |
14. |
Проведення тематичних зустрічей з питань запобігання злочинності серед неповнолітніх |
Судді-спікери, помічник голови суду за участі представників служби в справах дітей та представників поліції |
за попередньою домовленістю |
Комунікаційна стратегія Скадовського районного суду Херсонської області впроваджується з метою покращення зв’язків із громадськістю, встановлення змістовного та постійного діалогу із суспільством.
За результатами реалізації Комунікаційної стратегії очікується зростання рівня довіри громадян до суду, підвищення авторитету судової влади шляхом поліпшення правової обізнаності населення про порядок захисту їхніх прав та інтересів у суді.
Громадяни мають сприймати суд як установу, покликану захищати їх права. Звертаючись до суду, кожен громадянин має очікувати, що рішення суду, яким би воно не було, ухвалено неупереджено, виважено та на підставі норм закону.
Серед інших очікуваних результатів реалізації Комунікаційної стратегії можна назвати:
- розуміння громадянами результатів роботи суду, позитивне сприйняття судових рішень і ухвал;
- підвищення довіри до суду і системи судочинства;
- зміни (на позитивні) в оцінках роботи суду.
Моніторинг результатів комунікаційної діяльності:
- визначення співвідношення між кількістю інформації, що виходить із суду, і повідомленнями, які потрапили у ЗМІ та стали предметом громадської уваги;
- оцінка інформації, що з’явилася в ЗМІ щодо діяльності суду (співвідношення позитивної і негативної інформації);
- організація і проведення опитувань громадської думки щодо якості наданих судом послуг;
- наявність зворотного зв’язку з цільовими групами та громадськістю загалом.
Відповідальні за здійснення комунікаційної стратегії:
Контроль і координація комунікаційної діяльності суду:
голова Скадовського районного суду Херсонської області (особа, яка виконує його обов’язки).
Відповідальні за виконання:
керівник апарату суду, заступник керівника апарату суду, помічник голови суду, головний спеціаліст суду, судді-спікери.