На розгляд парламенту запропоновано черговий проект щодо змін до Закону про адвокатуру. Як і попередники, автори нового документу пропонують запровадити монополію адвокатів на представництво інтересів громадян в судах.
Мова йде про законопроект №1794-1 “Про внесення змін до Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" та деяких інших законодавчих актів України (щодо статусу і гарантій адвокатської діяльності та формування і роботи органів адвокатського самоврядування)”, авторами якого є народні депутати Купрієнко О.В., Ляшко О.В., Амельченко В.В., Геращенко А.Ю., Сидорович Р.М., Острікова Т.Г., Ленський О.О., Левченко Ю.В.
Проектом встановлено монополізацію професії, тобто, представництво інтересів фізичних та юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та кримінального судочинства, а також під час розгляду справ про адміністративні правопорушення та у виконавчому провадженні зможуть здійснювати виключно адвокати. Такі вимоги не поширюються на працівників органів державної влади, місцевого самоврядування, працівників підприємств, установ, інтереси яких вони представляють, законних представників, у випадках, передбачених законодавством.
Для забезпечення більш високого рівня надання правового захисту передбачено виділення в приміщеннях судів кабінетів (кімнат), придатних для роботи адвокатів з клієнтами. Наразі така робота ведеться, зокрема в кількох судах такі кімнати для адвокатів вже відкриті. Створення таких належних умов, виділення кімнат наприклад, також стосується органів прокуратури, Служби безпеки України, органах внутрішніх справ та інших правоохоронних органах.
Проектом врегульовано ряд питань стосовно набуття статусу адвоката:
- посилені вимоги щодо стажу роботи в галузі права, а саме цей строк збільшено з 2 до 3 років після здобуття повної юридичної освіти;
Відзначимо, що до стажу роботи в галузі права проект відносить роботу в прокуратурі, суді, юристом та викладачем тощо.
- більш детально врегульовано питання стажування (вимоги до керівника стажування, рішення за результатами стажування і т.д.).
Стажування є платним. Розмір внеску за проходження стажування встановлюється для кожного регіону відповідною радою адвокатів регіону.
Ряд питань, врегульованих проектом, стосуються безпосередньо професійної діяльності адвокатів:
- адвокат при розгляді справ в судах може здійснювати свою професійну діяльність в мантії та з нагрудним знаком. Відповідну символіку затверджує Рада адвокатів України.
- передбачено право адвокатів мати безперешкодний доступ до приміщень судів, прокуратури, правоохоронних органів, установ виконання покарань протягом усього часу проведення процесуальних дій у зв’язку зі здійсненням ним адвокатської діяльності на підставі посвідчення адвоката, крім випадків, передбачених законом;
- розширено та деталізовано поняття адвокатської таємниці, до якої зокрема включили електронну переписку з клієнтом, відповідні телефонні розмови.
Предметом адвокатської таємниці в тому числі є: прізвище, ім’я та по батькові і контактні дані клієнта, факт звернення клієнта до адвоката, розпорядок дня адвоката, внутрішні записи адвоката та будь-які інші документи, інформація, що відноситься до адвокатського досьє (включаючи електронні носії) по справі та кореспонденцію; докази, зібрані адвокатом під час підготовки по справі; пояснення, адресовані адвокатом клієнту або адресовані від клієнта до адвоката; відомості, отримані адвокатом від довірителя клієнта; листування між адвокатом та клієнтом; інформація щодо розміру сплаченого клієнтом гонорару; інформація, яку може надати адвокат лише своєму клієнту.
У разі надання згоди клієнтом на розголошення відповідної адвокатської таємниці, адвокат звільняється від обов’язку її зберігати і має право її не розголошувати. Водночас адвокат не може бути звільнений від обов’язку зберігати та не розголошувати адвокатську таємницю будь-яким органом державної влади, в тому числі за рішенням суду.
- адвокат має право на придбання засобів активної оборони в Україні (пістолетів і револьверів, призначених для відстрілу набоїв з гумовими кулями).
- забороняється ототожнення адвоката з клієнтом;
- членство в Національній асоціації адвокатів України є обов’язковим для всіх адвокатів України.
Дисциплінарна відповідальність.
Проектом передбачено, що у разі невиконання рішень органів адвокатського самоврядування, у тому числі щодо сплати щорічного внеску адвоката на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, до адвокатів застосовуватиметься стягнення у вигляді зупинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Також планується врегулювати питання щодо розгляду скарг на адвокатів-членів органів самоврядування. Так, проектом встановлено, що дисциплінарне провадження стосовно адвоката здійснюється кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури за адресою робочого місця адвоката, зазначеною в Єдиному реєстрі адвокатів України, за винятком окремих випадків. Зокрема, дисциплінарне провадження стосовно адвоката, який є членом: Ради адвокатів України, рад адвокатів регіонів, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури, Вищої ревізійної комісії адвокатури, міжрегіональних ревізійних комісій адвокатури здійснюється кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатури іншого регіону в порядку, визначеному Радою адвокатів України.
Запроваджується новий вид стягнень, які можуть бути застосовані до адвокатів, - грошове стягнення у розмірі та порядку, визначених Радою адвокатів України, що сплачується на рахунок кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури регіону за місцем перебування такого адвоката в Єдиному реєстрі адвокатів України протягом 10 робочих днів з дати прийняття рішення про дане дисциплінарне стягнення.
Самоврядування та фінанси З моменту набуття чинності Закону органи адвокатського самоврядування продовжують здійснювати свої повноваження у тому ж складі та протягом строку, на який їх було обрано, за виключенням Вищої кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури. З дати набрання чинності цим Законом, повноваження членів ВКДКА, обраних до її складу, припиняються, за виключенням повноважень Голови та двох його заступників, обраних З’їздом адвокатів України.
ВКДКА продовжує свою діяльність у новому складі у відповідності до положень цього Закону. Проектом встановлено, що голова КДКА регіону є за посадою членом ВКДКА.
Проектом також врегульовано розподіл коштів від сплати щорічних внесків, грошових стягнень, кваліфікаційного іспиту, стажування тощо. Наприклад, щорічні адвокатські внески розподіляються наступним чином:
не менше 30% надходжень – на забезпечення основної діяльності та здійснення статутних завдань Національної асоціації адвокатів України;
не менше 10% надходжень – на забезпечення основної діяльності Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури;
не менше 10% надходжень – на забезпечення дисциплінарних проваджень кваліфікаційно-дисциплінарних комісіями адвокатури з урахуванням прогнозної кількості таких проваджень;
не менше 5% надходжень – на забезпечення діяльності Вищої ревізійної комісії адвокатури з урахуванням запланованої кількості перевірок;
відповідна частина надходжень – на забезпечення діяльності рад адвокатів регіонів та ревізійних комісій адвокатів регіонів пропорційно кількості адвокатів з адресою їх основного робочого місця у відповідному регіоні згідно даних Єдиного реєстру адвокатів України, які сплатили щорічний внесок на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.
Нагадаємо, вищевказаний проект є альтернативним до проекту Ігора Лапіна, який пропонує ліквідувати НААУ та ВКДКА, зробити безоплатним стажування для майбутніх адвокатів, запровадити монополію на суди, а також дозволити адвокатам обирати систему оподаткування.
Джерело : http://zib.com.ua/