flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Поговоримо після канікул

24 липня 2013, 16:57

 

На третій сесії Верховної Ради VII скликання парламентарям пропонують розглянути 65 законопроектів, які стосуються правосуддя. А от на чотири документи (три з яких стосуються звільнення законників) не радять витрачати час.
 
Комітет пропонує
 
Комітет ВР з питань верховенства права та правосуддя направив спікеру Володимиру Рибаку пропозиції до порядку денного наступної парламентської сесії, яка розпочнеться 3 вересня і триватиме орієнтовно до 17 січня 2014-го.
Комітетники сподіваються, що за 4 місяці роботи законодавчий орган приділить увагу 65 документам, які стосуються правосуддя. Чи всі вони будуть внесені до порядку денного третьої сесії, з’ясується лише у вересні.
Варто зауважити, що з цих актів комітет попередньо розглянув трохи більше 20-ти й дав свій висновок. Що стосується решти проектів, то розглянути він їх поки що не може. Причина проста — немає резолюцій Головного науково-експертного управління ВР, без яких ці законопроекти не можуть рухатися далі.
Мабуть, народні обранці цього скликання виявилися дуже активними, ініціативними й творять багато актів. Тому ГНЕУ ВР просто не справляється з таким стосом документів. Експерти схиляються до думки, що деякі нардепи захаращують парламент безглуздими й непотрібними проектами, шанси на прийняття яких дорівнюють нулю. Або ж володарі мандатів вносять до ВР акти, які, що може побачити й нефахівець, суперечать положенням Конституції.
 
До прийняття готові
 
Які ж законопроекти мають всі шанси отримати
підтримку під куполом на третій сесії? Це акти, які вже прийняли за основу, і вони готові до другого читання. Таких документів щонайменше 5:
• «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо визначення статусу юридичних клінік як суб’єктів надання безоплатної первинної допомоги)» (№0926);
•«Про внесення змін до статті 35 Господарського процесуального кодексу України (щодо підстав звільнення від доказування)» (№0927);
•«Про внесення змін до закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» (№0928);
•«Про внесення змін до закону України «Про судоустрій і статус суддів» (щодо удосконалення окремих положень організації судової влади)» (№0929);
•«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення доступу до судових рішень)» (№0930).
До речі, ці проекти з’явилися у ВР ще VI скликання, і автори двох із п’яти актів — Дмитро Притика
(№0927) та Сергій Головатий (№0928) — уже не працюють у парламенті. Теоретично ці закони мають бути прийняті. Однак не слід забувати й про те, що на третій сесії можуть з’явитися невідкладні документи, які законодавці приймуть швидше, ніж ті, що лежать у Раді ще з минулого року.
 
Лідерство КПК
 
Яких же дискусій чекати у ВР восени? Так, імовірно, народні обранці говоритимуть про те, потрібні чи ні адвокатам мантії (проект №1115, автор Геннадій Москаль) і про умови проходження стажування для отримання особою свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю (проект №2300а, автор Павло Петренко).
Багато документів стосується внесення змін до процесуальних кодексів. Популярністю серед нардепів користується Кримінальний процесуальний кодекс. Саме до нього володарі мандатів пропонують внести найбільше змін. Так, наприклад, Г.Москаль пропонує скасувати можливість проведення в режимі відеоконференцій допитів та впізнань під час досудового розслідування, а також різних процесуальних дій під час судового провадження
(№2305). Також, на його думку, КПК варто доповнити положенням про використання при проведенні слідчих (розшукових) дій детекторів брехні (№2521).
Не забувають парламентарі й про проблеми цивільного, господарського та адміністративного процесу. Більше десяти законопроектів, які комітет пропонує ВР розглянути восени та взимку, стосуються внесення змін до відповідних процесуальних кодексів.
 
І про ВС, і про ВККС
 
Можливо, в сесійній залі поговорять про вдосконалення діяльності Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Так, зокрема, пропонується змінити розмір стипендії, передбаченої для кандидатів, які проходитимуть спеціальну підготовку в Національній школі суддів, визначити комісію головним розпорядником коштів держ­бюджету (№2340). А ще — надати працівникам секретаріату ВККС статус держслужбовців (№2369, автор — Володимир Пилипенко).
Уболівають народні обранці й за полегшення долі кандидатів на суддівські мантії. Так, В.Пилипенко та
Сергій Ківалов ініціюють внесення змін до закону «Про Вищу раду юстиції», якими виключити положення, що встановлюють обов’язковим додатком до подання ВРЮ про призначення на посаду судді примірник реферату з правознавства, підготовлений претендентом на крісло служителя Феміди, а також рецензію на цей реферат (№2471).
Хочуть нардепи повернутися й до проблем Верховного Суду. Зокрема, Юрій Одарченко пропонує відновити повноваження найвищого судового органу, зокрема, повернути йому право приймати постанови щодо узагальнення судової практики, а також скасовувати постанови пленумів вищих спецсудів (№2203).
 
Жодних шансів
 
Є й такі акти, які Комітет ВР з питань верховенства права та правосуддя просить не включати до порядку денного третьої сесії, адже вони суперечать Конституції. Ці документи стосуються конкретних законників, а їх ініціатори — представники опозиції.
Так, Арсеній Яценюк та ще кілька його однофракційців виступають з ініціативою звільнити конкретних законників Печерського районного суду
м.Києва, Апеляційного суду м.Києва та Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ. Зрозуміло, що йдеться про служителів Феміди, які розглядали справи Юлії Тимошенко та Юрія Луценка. Однак парламентарі забувають, що ВР звільняє суддів за поданням ВРЮ, а не на вимогу представників законодавчого органу.
***
Що ж, на нардепів, які після літніх канікул повернуться до сесійної зали, чекає багато роботи. Нині Феміда працюватиме в тихому, спокійному законодавчому полі, адже жодних змін не відбуватиметься. Принаймні до вересня.
www.zib.com.ua