Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
Огляд практики ЄСПЛ містить, окрім іншого, інформацію щодо трьох справ: SANCHYSHYN v. UKRAINE, GRIGORYEV v. UKRAINE, KOROL AND OTHERS v. UKRAINE, рішеннями в яких ЄСПЛ констатував порушення Україною положень Конвенції у зв’язку з надмірною тривалістю кримінальних проваджень щодо заявників; незаконним триманням під вартою; відсутністю ефективного правового захисту; відсутністю належного медичного лікування у місцях позбавлення волі під час відбуття заявниками покарання тощо.
Окремий інтерес становить справа NEGURA AND OTHERS v. THE REPUBLIC OF MOLDOVA, рішенням в якій ЄСПЛ констатував порушення Молдовою права заявників на справедливий суд, закріпленого положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції у зв’язку з тим, що заявники – підприємці, були позбавлені можливості захистити у судовому порядку свої права на зручний для них графік торгівлі у спорі з органами місцевої влади.
Заслуговує на увагу справа BOGONOSOVY v. RUSSIA, в якій рішенням ЄСПЛ констатовано порушення Росією права на повагу до приватного і сімейного життя, закріпленого статтею 8 Конвенції, у зв’язку з ненаданням можливості заявникам на підтримання сімейних зв’язків з онукою, яка була всиновлена родичами.
Детальніше з оглядом можна ознайомитися тут.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/668254/
Верховний Суд пропонує ознайомитися з черговим оглядом судової практики. Позиції Великої Палати систематизовані за видом судової юрисдикції.
Дайджест містить сформульовані Великою Палатою позиції, зокрема, щодо:
- правової природи повноважень Державної авіаційної служби України;
- спорів щодо речових прав на майно громадських об’єднань;
- зобов’язань фізичної особи підприємця, припинення підприємницької діяльності якої зареєстровано у встановленому порядку;
- правових наслідків закінчення строку, на який було встановлено сервітут.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/666528/
МВС затвердило Порядок роботи телефонної "гарячої лінії" Міністерства. Звернутись в МВС можна за коротким номером «15-36».
Кожному зверненню, що надходитиме на «гарячу лінію» автоматично присвоюється індивідуальний номер та заводиться електронна реєстраційна картка. До картки заносяться відомості про заявника, засоби зв'язку з ним та викладається суть звернення.
Якщо заявник відмовляється надавати відомості про себе, звернення реєструється як анонімне і розгляду не підлягає.
Винятком є анонімні звернення з питань порушення законодавства у сфері запобігання корупції, якщо наведена в них інформація стосується конкретної особи та містить фактичні дані, які можуть бути перевірені.
Також не може залишитися без розгляду звернення, навіть анонімне, про надзвичайні ситуації, кримінальні правопорушення або події, які загрожують державній безпеці України, можуть викликати суспільний резонанс та потребують невідкладного реагування, а також про надзвичайні події, або повідомлення про вчинення корупційного правопорушення за участю працівників МВС, Нацгвардії та центральних органів виконавчої влади. Електронні картки таких звернень негайно подаються до Департаменту організаційно-апаратної роботи МВС для доповіді керівництву Міністерства.
Якщо заявник застосовує ненормативну лексику, вдається до образ, а також якщо його звернення містить заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі, працівнику "гарячої лінії" дозволяється припинити спілкування з ним та заблокувати за допомогою технічних засобів приймання від нього звернень.
Якщо звернення довідково-консультативного характеру, працівники "гарячої лінії", у межах компетенції, одразу усно надають необхідні роз'яснення або довідкову інформацію.
Інші звернення розглядаються і вирішуються у строк не більше 30 днів з дня їх надходження, а ті, що не потребують додаткового вивчення - невідкладно, але не пізніше 15 днів із дня їх отримання.
За необхідності строк розгляду звернення може бути продовжено. Загальний строк розгляду не може перевищувати 45 днів.
Велика Палата Верховного Суду при розгляді справи № 442/456/17 відступила від правового висновку Верховного Суду України про підстави для зарахування до спеціального стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, періоду роботи на посаді викладача в позашкільних закладах освіти.
У постанові від 30 січня зазначено, що Верховний Суд України, відмовляючи у призначенні пенсії викладачці музшколи, не врахував та не проаналізував положення законів № 1060-XII "Про освіту", № 1841-III "Про позашкільну освіту", Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, Переліку типів позашкільних навчальних закладів, які поряд із Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров'я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років та Дорученням Кабміну про поширення останнього переліку на викладачів в позашкільних навчальних закладах освіти (музичних, художніх, хорових, хореографічних шкіл, шкіл мистецтв та інших шкіл естетичного виховання) також регулюють правовідносини, що виникають при розгляді територіальними органами Пенсійного фонду України заяв громадян про призначення пенсій за вислугу років.
Враховуючи наявність у національному законодавстві правових "прогалин" щодо захисту прав людини та основних свобод, зокрема, у сфері пенсійного забезпечення викладачів у позашкільних закладах освіти, визначених у Конвенції, а також з метою реалізації положень ст. 46 Конституції України щодо недопущення обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що викладачі позашкільних навчальних закладів, які входять до структури освіти України, мають право на отримання пенсії за вислугу років.
Таким чином, викладач музичної школи є педагогічним працівникомпозашкільного навчального закладу, тобто працівником освіти. Стаж роботи викладачем та концертмейстером в дитячій музичній школі має зараховуватись до пільгового стажу осіб у розумінні п. "е" ст. 55 Закону № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" при розгляді територіальними органами Пенсійного фонду України відповідних заяв про призначення пенсії навіть попри те, що зазначена посада прямо не передбачена затвердженим Переліком посад педагогічних працівників.
З метою дотримання завдань адміністративного судочинства та забезпечення конституційних гарантій осіб на пенсійне забезпечення, Велика Палата Верховного Суду вважає за необхідне відступити від позиції Верховного Суду України, викладеної в постанові від 25 травня 2016 року у справі № 419/794/15-а щодо відсутності у викладачів музичних шкіл, які відносяться до закладів позашкільної освіти, права на отримання пенсії за вислугу років на підставі п. "е" ст. 55 Закону № 1788-XII.
Касири і продавці зобов'язані заокруглювати загальні суми розрахунків у чеках, якщо в касі відсутні монети дрібних номіналів для видачі здачі. Заокруглення відбувається згідно з постановою Нацбанку про оптимізацію обігу монет дрібних номіналів.
Відповідні зміни в Порядок провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів внесені постановою Кабміну від 6 березня № 168, яка набула чинності сьогодні, 13 березня.
Крім того, встановлено, що касир та інший працівник, які мають право одержувати від споживача гроші за проданий товар, зобов'язані приймати без обмежень банкноти і монети усіх номіналів, які випускає в обіг Національний банк (у тому числі розмінні, обігові монети, пам'ятні та зношені банкноти і монети), що є платіжними засобами і не викликають сумніву в їх справжності та платіжності, за номінальною вартістю.
Також касири і продавці мають забезпечувати наявність у касі банкнот і монет для видачі здачі (крім тих, карбування та випуск в обіг / додатковий випуск в обіг яких припинено Національним банком).