Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
У черговому (п’ятнадцятому) щотижневому огляді практики Європейського суду з прав людини звертаємо увагу на справу AKSİS AND OTHERS v. TURKEY, у якій ЄСПЛ констатував порушення права заявників на справедливий суд, регламентованого п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Так, національні суди по-різному підійшли до вирішення питання щодо дати початку відліку строку позовної давності в аналогічних справах, не забезпечивши тим самим єдності судової практики при розгляді справ заявників.
У справі ADŽIĆ v. CROATIA (No. 2) ЄСПЛ вкотре наголосив, що недотримання або неналежне дотримання державами-учасницями норм Гаазької конвенції про цивільні аспекти міжнародного викрадення дітей, як у зазначеній справі проти Хорватії, може призводити до порушення ч. 1 ст. 6 Конвенції та ст. 8 Конвенції (право на повагу до приватного і сімейного життя).
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/705006/
Пропонуємо ознайомитися з аналітичним оглядом судової практики Верховного Суду щодо відмови у відкритті провадження, а також стосовно вирішення зразкових справ, пов’язаних, зокрема, з виготовленням паспорта громадянина України у формі картки з безконтактним електронним носієм, грошовим забезпеченням поліцейських, виплатою та переведенням пенсії, застосуванням штрафних санкцій та пені за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску.
Інститут зразкової справи є новелою Кодексу адміністративного судочинства України, запозиченою з практики європейських країн. Основна мета в тому, щоб громадяни України в типових справах отримали якнайшвидше ефективний судовий захист і справи були динамічно розглянуті судами першої інстанції, для яких взірцем є зразкова справа.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/704431/
Мін'юст визначив Порядок автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках у банках за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів.
Відповідний наказ від 16 квітня 2019 року № 1203/5 Міністерство зареєструвало того ж дня.
ДП «Національні інформаційні системи» у тримісячний строк з дня набрання чинності відповідним наказом доручено розробити регламент інформаційної взаємодії в електронному вигляді та оприлюднити його на своєму веб-сайті, а також вжити заходів для забезпечення готовності автоматизованої системи виконавчого провадження до інформаційної взаємодії в електронному вигляді і повідомити Нацбанк.
Установлено, що до запровадження інформаційної взаємодії в електронному вигляді обмін документами між державними, приватними виконавцями та банками здійснюватиметься в паперовому вигляді засобами поштового зв'язку.
Затверджений Порядок визначає процедуру автоматизованого арешту коштів боржників на рахунках у банках за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за допомогою автоматизованої системи виконавчого провадження (далі – АСВП) через інформаційну взаємодію державних чи приватних виконавців і банків.
Автоматизований арешт коштів боржників на рахунках у банках за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів передбачає накладення/зняття виконавцем арешту на/з кошти(ів) шляхом винесення постанов про арешт коштів чи про зняття арешту з коштів боржника у формі електронного документа та прийняття їх до виконання банками.
Суб'єктами інформаційної взаємодії за цим Порядком визначено ДП «Національні інформаційні системи» (адміністратор АСВП), виконавців і банки.
Інформаційна взаємодія згідно з цим Порядком здійснюватиметься за допомогою прикладного рограммного інтерфейсу на центральному рівні в електронному вигляді інформаційно-телекомунікаційними засобами із застосуванням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до Закону «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах». Регламент інформаційної взаємодії в електронному вигляді розробить адміністратор АСВП.
За наявності технічних підстав, що унеможливлюють інформаційну взаємодію в електронному вигляді, інформація може передаватися в паперовому вигляді в порядку, передбаченому статтею 28 Закону України «Про виконавче провадження» (де окреслено механізм надсилання документів виконавчого провадження). У подальшому в день усунення відповідних причин обмін такою інформацією в електронному вигляді обов'язковий. Тоді інформація надається або надсилається разом із супровідним листом, в якому зазначається причина неможливості подання інформації в електронному вигляді інформаційно-телекомунікаційними засобами.
Організація захисту інформації в банках здійснюватиметься відповідно до нормативно-правових актів НБУ.
Для підтвердження достовірності та цілісності даних в електронних повідомленнях використовуватимуть кваліфіковану електронну печатку.
Виконавець використовуватиме інформацію виключно з метою примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) в порядку, встановленому Законом «Про виконавче провадження». Така інформація не може бути передана третій стороні, якщо інше не передбачено законом.
Наказом визначено порядок прийняття до виконання банками постанов виконавця про арешт коштів у формі електронного документа. Зокрема, виконавець за допомогою АСВП виноситиме постанову про арешт коштів і накладатиме на неї кваліфікований електронний підпис із застосуванням засобів кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані рограммн-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.
Якщо постанову про зняття арешту з коштів скасовано, виконавець повторно надішле постанову про арешт коштів. Постанови про арешт коштів стають доступними для завантаження банками у день їх формування в АСВП і накладення на них кваліфікованого електронного підпису виконавця.
Інформаційні системи банків (далі – ІСБ) за допомогою прикладного рограммного інтерфейсу один раз на годину протягом робочого часу виконуватимуть запит щодо наявності постанови виконавця про арешт коштів для її виконання.
Після отримання постанови про арешт коштів ІСБ негайно формуватиме повідомлення про прийняття постанови про арешт коштів до виконання банком і відправлятиме його до АСВП, а також інформуватиме відповідальну особу банку про необхідність виконання відповідних процедур згідно з внутрішніми правилами банку. Відповідальна особа банку виконуватиме постанови про арешт коштів у порядку їх надходження.
Про результат виконання постанови про арешт коштів та наявність/відсутність коштів на рахунку боржника для її виконання в ІСБ формується повідомлення, яке відправляється до АСВП. У разі відмови в арешті коштів в ІСБ формуватиметься повідомлення, де обґрунтовуються причини такої відмови, яке відправляється до АСВП.
А от під час прийняття до виконання банками постанов виконавця про зняття арешту з коштів у формі електронного документа виконавець за допомогою АСВП виноситиме постанови про зняття арешту з коштів, скасування постанови про арешт коштів, закінчення виконавчого провадження, повернення виконавчого документа стягувачу (далі – постанови), на які накладатиметься кваліфікований електронний підпис виконавця.
Постанови стають доступними для завантаження банками у день їх формування в АСВП і накладення на них кваліфікованого електронного підпису виконавця.
ІСБ за допомогою прикладного рограммного інтерфейсу один раз на годину протягом робочого часу виконуватимуть запит щодо наявності постанов для їх виконання та негайно після отримання постанов формуватимуть повідомлення про прийняття постанов до виконання банком і відправлятимуть його до АСВП, а далі інформує відповідальну особу банку про необхідність виконання відповідних процедур.
Про результати виконання постанов в ІСБ формується повідомлення, що відправляється до АСВП. У разі відмови у знятті арешту з коштів в ІСБ формується повідомлення, де обґрунтовуються причини такої відмови, яке відправляється до АСВП.
Наказ набирає чинності з дня офіційного опублікування.
Наказом Міністерства юстиції від 12 квітня 2019 року N 1191/5внесено зміни до Порядку допуску до професії приватного виконавця.
Відтепер стажування особи в органі державної виконавчої служби забезпечується Головними територіальними управліннями юстиції Міністерства.
Стажування у приватного виконавця забезпечується Радою приватних виконавців регіону. У разі, якщо у виконавчому окрузі Раду приватних виконавців регіону не сформовано, за це несе відповідальність Рада приватних виконавців України.
Збільшено перелік осіб, які можуть керівниками стажування. Відтепер ними можуть бути не тільки керівники органів державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції, а й приватний виконавець, строк здійснення діяльності якого становить більше одного року та до якого протягом останнього року не застосовувались дисциплінарні стягнення.
Стажування у приватного виконавця можуть проходити одночасно не більше трьох осіб.
Для проходження стажування особи подають до Головного територіального управління юстиції або до Ради приватних виконавців заяву, до якої додаються копії:
- документа, що посвідчує особу;
- диплома про вищу юридичну освіту;
- свідоцтва про проходження навчання.
Документи, які подаються особою, формуються Головним територіальним управлінням юстиції, Радою приватних виконавців в особову справу, до якої долучаються:
- наказ про проходження стажування;
- план стажування;
- документи за результатами проходження стажування.
Особова справа зберігається в Головному територіальному управлінні юстиції, Раді приватних виконавців.
Проходження стажування у приватного виконавця здійснюється на підставі рішення Ради приватних виконавців.
Визначено суб'єкт, який складає план стажування. Ним є сама особа, яка в подальшому затверджує цей документ у керівника стажування.
План стажування складається на підставі типового плану, який розробляється структурним підрозділом Міністерства та розміщується на офіційному веб-сайті Міністерства.
Скасована вимога про обов'язкову присутність особи під час проходження стажування при вчиненні заходів примусового виконання судових рішень та рішень інших органів.
У разі проходження стажування у приватного виконавця свідоцтво про проходження стажування за поданням Ради приватних виконавців видається Головним територіальним управлінням юстиції за місцезнаходженням виконавчого округу приватного виконавця, у якого особа пройшла стажування.
Доповнено перелік документів, який подається особою до Кваліфікаційної комісії приватних виконавців після стажування. А саме:
- заява про допуск до складання кваліфікаційного іспиту;
- копія диплома про вищу юридичну освіту;
- довідка про відсутність судимості;
- інформаційна довідка з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення;
- копії документів про наявність відповідного стажу роботи;
- копія документа, що посвідчує особу;
- копія свідоцтва про проходження особою навчання;
- копія свідоцтва про проходження особою стажування (крім осіб, які відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" звільнені від проходження стажування);
- копія посвідчення атестації щодо вільного володіння державною мовою;
- заява про надання згоди на обробку персональних даних у довільній формі;
- дві фотокартки.
З'явилася можливість перенесення дати кваліфікаційного іспиту. Особа, яка не може прийти на кваліфікаційний іспит на призначену дату, подає до Кваліфікаційної комісії заяву про його перенесення.
У разі неявки без подання заяви про перенесення дати іспиту особа може бути допущена до його складання після повторної подачі документів.
Зменшено кількість критеріїв показнику успішності вирішення практичного завдання. Тепер їх три:
- законність прийнятого рішення;
- обґрунтованість прийнятого рішення;
- відповідність проекту процесуального документа формі і змісту згідно з вимогами законодавства.
Відповідно до змін, практичне завдання вважається виконаним, якщо особа набрала не менше дев'яти балів. Раніше кількість необхідних балів дорівнювала п'ятнадцяти.
Визначено перелік інформації, яка міститься у витягу з Єдиного реєстра засуджених та осіб, узятих під варту.
Відповідні зміни до Порядку формування та ведення реєструвнесені наказом Мінюсту від 26 квітня 2019 року № 1337/5.
Зокрема, уповноважених посадових осіб апарату Міністерства юстиції віднесено до користувачів Реєстру.
Також визначено перелік інформації, яка міститься у витягу з Реєстру:
1) номер витягу, дата та час формування;
2) відомості про заявника, який звернувся за наданням витягу;
3) відомості про ідентифікатори пошуку у Реєстрі;
4) відомості про Реєстратора, який сформував витяг;
5) на вибір заявника:
дата застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та найменування органу, який застосував запобіжний захід;
термін дії запобіжного заходу;
статті (частини статті) Кримінального кодексу України, за якими обвинувачується особа;
дата та номер ухвали суду про підготовку досудової доповіді (за наявності);
дата ухвалення судового рішення та найменування суду, який його постановив;
дата набрання судовим рішенням законної сили;
статті (частини статті) Кримінального кодексу України, за якими особа засуджена;
строк, вид, початок та закінчення строку основного та додаткових покарань;
вид установи виконання покарань, визначений в установленому законодавством порядку, дата, номер протоколу та найменування комісії;
дата та підстава звільнення засудженого від покарання та його відбування;
перелік обов'язків, покладених на особу при звільненні від відбування покарання з випробуванням;
дані про заміну невідбутої частини покарання більш м'яким покаранням або про застосування умовно-дострокового звільнення від відбування покарання;
дані про виконані заходи, передбачені пробаційною програмою;
підстава поставлення на облік в уповноваженому органі з питань пробації суб'єктів пробації;
дата поставлення на облік в уповноваженому органі з питань пробації суб'єктів пробації;
підстава зняття з обліку в уповноваженому органі з питань пробації суб'єктів пробації;
дата зняття з обліку в уповноваженому органі з питань пробації суб'єктів пробації.
Якщо у Реєстрі нема відомостей за обраними заявником критеріями, до витягу вноситься запис "відомості відсутні".
Витяг надається за заявою фізичної особи щодо відомостей стосовно неї.