flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Огляд правових новин минулого тижня (з 16.09. по 20.09.)

23 вересня 2019, 09:20

Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.

 

 

  1. Верховний Суд публікує тижневий огляд практики Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду

Огляд містить ряд актуальних позицій ККС ВС, оприлюднених з 22 по 26 липня 2019 року.

В огляді є ухвала про передачу кримінального провадження до Об’єднаної палати ККС ВС щодо обов’язковості проведення експертизи з метою визначення розміру матеріальних збитків, заподіяних кримінальним правопорушенням (п. 6 ч. 2 ст. 242 КПК України).

Як завжди, у деяких рішеннях висвітлено питання призначення покарання. Зокрема, Верховний Суд визначив, що до того моменту, коли обвинувальний вирок суду набере законної сили, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і відповідні державні органи повинні поводитися з нею як з невинуватою собою. Це означає, що суди не мають права призначати покарання за сукупністю злочинів, у тому числі на підставі ч. 4 ст. 70 КК України, за наявності попереднього вироку, який не набрав законної сили.

Також викладено ряд важливих позицій, згідно з якими: 1) відповідальність за ст. 137 КК України настає лише у випадку, якщо дії, невиконання чи неналежне виконання яких спричинило передбачені у статті наслідки, входили до кола професійних чи службових обов’язків цієї особи; 2) технічний звіт по відновленню адміністративної межі в натурі (на місцевості) не містить ознак офіційного документа, а отже, він не є предметом злочину, передбаченого ст. 366 КК України; 3) дані про неврахування іншого вироку при призначенні покарання не є нововиявленою обставиною, оскільки на момент постановлення рішення цей вирок не набрав законної сили тощо.

Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/780920/

 

  1. Верховний Суд публікує черговий огляд практики Європейського суду з прав людини

Черговий (тридцять перший) огляд практики Європейського суду з прав людини містить два рішення: PRYANISHNIKOV v. RUSSIA та STRAND LOBBEN AND OTHERS v. NORWAY.

У рішенні проти Росії національні суди відмовили заявникові у праві отримати ліцензію на розповсюдження фільму, що містив матеріали його передвиборчої агітації. Відмова була аргументована тим, що заявник тоді був допитаний як свідок у кримінальному провадженні про розповсюдження матеріалів порнографічного змісту і в майбутньому міг бути визнаний винним у вчиненні такого протизаконного діяння. ЄСПЛ констатував порушення статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на свободу вираження поглядів).

Справа STRAND LOBBEN AND OTHERS v. NORWAY стосувалася позбавлення заявниці батьківських прав щодо її сина (другого заявника) та надання національними органами влади дозволу на його усиновлення прийомною сім’єю. ЄСПЛ у цій справі констатував порушення статті 8 Конвенції (право на повагу до приватного і сімейного життя) щодо обох заявників.

Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/783723/

 

  1. Прийнято Закон щодо перезавантаження держслужби

Верховна Рада на ранковому засіданні 19 вересня прийняла Закон (законопроект № 1066) щодо перезавантаження влади.

Закон набуде чинності з дня, наступного за опублікуванням, крім положень щодо контракту про проходження державної служби (та деяких інших), які набудуть чинності з 1 січня 2020 року. З цієї ж дати Кабмін визначатиме розміри посадових окладів та інших складових оплати праці, грошового забезпечення працівників державних органів.

До 31 грудня 2021 року керівники державної служби у межах економії фонду оплати праці мають право встановлювати держслужбовцям додаткові стимулюючі виплати.

Посади державної служби в державних органах поділяються на категорії та підкатегорії залежно від порядку призначення, характеру та обсягу повноважень, змісту роботи та її впливу на прийняття кінцевого рішення, ступеня посадової відповідальності, необхідного рівня кваліфікації та професійних компетентностей.

В Законі про державну службу запроваджується контрактна форма проходження державної служби. Посади, за якими укладається контракт, визначатиме суб'єкт призначення або керівник державної служби до проведення конкурсу. Контракт може передбачати дистанційну роботу (поза приміщенням державного органу), у тому числі з віддаленим доступом за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій.

Визначено підстави припинення контракту.

Тимчасово вводиться спрощена процедура звільнення держслужбовців категорії А (керівники центральних органів виконавчої влади).

Наказ (розпорядження) про звільнення держслужбовця при ліквідації, реорганізації держоргану, скорочення штату, негативних оцінках, дисциплінарному проступку може бути виданий суб'єктом призначення або керівником державної служби у період тимчасової непрацездатності службовця або його відпустки із зазначенням дати звільнення, яка є першим робочим днем, наступним за днем закінчення тимчасової непрацездатності, зазначеним у документі про тимчасову непрацездатність, або першим робочим днем після закінчення відпустки.

Розрахувати тривалість відпустки зручно в калькуляторі ІПС ЛІГА:ЗАКОН.

Разом з тим, контракт можуть пролонгувати за угодою сторін на той самий строк шляхом підписання відповідних змін.

Спеціальні вимоги до кандидатів в держслужбовці також можуть визначатися суб'єктом призначення у контракті, але порядок визначить Кабмін. Уряд затвердить і типові контракти про проходження державної служби.

Випробування встановлюється строком від трьох до шести місяців.

Оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на Єдиному порталі вакансій державної служби, а також на веб-сайті державного органу, у якому оголошено конкурс.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/189455_priynyato-zakon-shchodo-perezavantazhennya-derzhsluzhbi

 

  1. Прийнято Закон про реформу прокуратури

До другого читання законопроекту було подано 197 поправок

Рада підтримала першочергові заходи із проведення оцінки відповідності чинних прокурорів критеріям професійної компетентності, доброчесності та професійної етики, а також надання можливості всім доброчесним кандидатам, які мають належні теоретичні знання та практичні навички, на конкурсних засадах зайняти посаду прокурора у будь-якому органі прокуратури.

Відповідний Закон (проект № 1032) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» було прийнято 19 вересня з урахуванням пропозицій профільного комітету й техніко-юридичними правками. Таке рішення підтримало 259 народних депутатів.

До другого читання було подано 197 поправок, 101 з них враховано, 96 відхилено.

Законом вносяться зміни до Закону «Про прокуратуру» та інших законів, пов'язаних переважно із необхідністю зміни назв органів прокуратури.

Серед основних нововведень:

  1. Після проведення атестації прокурорів замість чинної структури органів прокуратури передбачено створюється нова структура: Офіс Генерального прокурора, обласні та окружні прокуратури. Генеральному прокурору буде надано право ліквідовувати та реорганізовувати окружні та обласні прокуратури.
  2. Ліквідовуються військові прокуратури, але при цьому встановлюється право Генпрокурора в разі потреби утворювати спеціалізовані прокуратури на правах структурного підрозділу Офісу Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратур.
  3. Зменшується максимальна кількість працівників органів прокуратури з 15000 до 10000 осіб.
  4. Генпрокурор матиме повноваження затверджувати: стратегію розвитку прокуратури; систему оцінювання якості роботи прокурорів; порядок вимірювання та регулювання навантаження на прокурорів; порядок розгляду звернень щодо неналежного виконання прокурором, який обіймає адміністративну посаду, посадових обов'язків, встановлених для такої посади.
  5. Усі кандидати з вищою юридичною освітою та стажем роботи у сфері права матимуть можливості брати участь у відборі на заміщення посад в усіх органах прокуратури.
  6. Національну академію прокуратури України перетворять на Тренінговий центр прокурорів України.
  7. Заплановано підвищити базовий посадовий оклад прокурора з 12 до 15 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, а також установити обмеження в розмірі 25 % для максимального розміру премії прокурора за результатами календарного року, яка нараховується виключно відповідно до оцінки його роботи. Нагадуємо, що розмір прожиткового мінімуму можна дізнатися в модулі "Довідники"ІПС ЛІГА:ЗАКОН. Замовити тестовий доступ можна тут.
  8. Прокурори, які на день набрання чинності зазначеним Законом займають посади прокурорів у Генпрокуратурі, регіональних і місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, можуть бути переведені на посаду прокурора в Офісі Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратурах лише у разі успішного проходження ними атестації. Її проводитимуть у порядку, передбаченому цим Законом. Атестація не поширюватиметься на прокурорів САП.
  9. Атестацію прокурорів проводитимуть кадрові комісії, які оцінюють професійну компетентність прокурорів, їх професійну етику та доброчесність.
  10. Атестація прокурорів включатиме: 1) складення іспиту у формі анонімного письмового тестування для виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора; 2) проведення співбесіди з метою оцінки відповідності прокурора вимогам професійної компетентності, професійної етики та доброчесності. Для виявлення рівня володіння практичними знаннями та навичками прокурори виконуватимуть письмове практичне завдання. У разі неуспішного проходження атестації прокурора звільнять з посади.
  11. Тимчасово, до 1 вересня 2021 року, передбачено зупинити повноваження Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів.
  12. Знову змінюються вимоги до особи, яка претендує на зайняття посади Генерального прокурора: кандидат повинен мати вищу юридичну освіту та стаж роботи в галузі права не менше п'яти років. Нагадаємо, цю норму було змінено, аби призначити на цю посаду Ю. Луценка.

При цьому установлюється, що Генеральний прокурор: затверджує порядок проведення добору кадровими комісіями на зайняття вакантної посади прокурора; визначає порядок заміщення тимчасово вакантних посад прокурорів в органі прокуратури; призначає осіб на адміністративні посади в Офісі Генерального прокурора та на посаду керівника обласної прокуратури (за схваленням Комісії з добору керівного складу органів прокуратури); визначає порядок розгляду дисциплінарних скарг кадровими комісіями про вчинення прокурором дисциплінарного проступку та здійснення дисциплінарного провадження; визначає порядок прийняття рішення кадровими комісіями за результатами дисциплінарного провадження і за наявності підстав, передбачених Законом «Про прокуратуру», про накладення на прокурора дисциплінарного стягнення або рішення про неможливість подальшого перебування особи на посаді прокурора.

Головне юридичне управління надало зауваження до законопроекту, підготовленого до розгляду в другому читанні: законопроект потребує доопрацювання та внесення на повторне друге читання.

Закон набере чинності з дня, наступного за днем опублікування, крім окремих положень, які набирають чинності з дня початку роботи відповідно Офісу Генерального прокурора, регіональних прокуратур, окружних прокуратур.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/189446_priynyato-zakon-pro-reformu-prokuraturi

 

  1. Як Україна контролюватиме перетин кордону

Затверджено Порядок проставляння відміток про перетин державного кордону

З 1 січня 2020 року діятиме новий Порядок проставлення відміток про перетинання державного кордону України, затверджений наказом МВС від 22 серпня № 714.

Визначено комплекс дій прикордонників під час проставлення відміток про перетинання українського кордону в пунктах пропуску (контролю).

Відмітки проставляються:

- у пунктах пропуску - в кабінах паспортного контролю, на смугах руху транспортних засобів, на рейдових стоянках суден, у контрольних павільйонах, службових приміщеннях Державної прикордонної служби України;

- у транспортних засобах закордонного сполучення - біля трапа або на борту повітряного, морського судна, у вагоні поїзда, кабіні локомотива, салоні автобуса.

 

Відмітки "В'їзд", "Виїзд", відповідно до напрямку руху проставляються:

1) у паспортних документах іноземців, осіб без громадянства;

2) в імміграційних картках;

3) у суднових ролях та списках пасажирів;

4) у генеральних деклараціях та пасажирських відомостях;

5) у суднових ролях та списках пасажирів круїзних суден у першому порту прибуття та останньому порту відходу круїзного судна з території України та після кожного внесення змін до суднових ролей та списків пасажирів;

6) у документі із зазначенням усіх технічних характеристик судна та прізвищ осіб, що перебувають на судні;

7) у списку групи дітей та осіб, що їх супроводжують;

8) в інших документах.

Відмітки не проставляються:

у паспортах українців (якщо вони не попросять);

у паспортних документах глав держав та вищих посадових осіб іноземних держав, про чиє прибуття офіційно оголошено заздалегідь дипломатичними каналами;

у паспортних документах моряків, які перебувають на території України в складі екіпажу під час стоянки їх судна в порту;

у паспортних документах членів екіпажів та пасажирів круїзних суден, прикордонний контроль щодо яких здійснюється в порядку, передбаченому статтею 19 Закону України "Про прикордонний контроль";

у ліцензіях пілотів або посвідченнях (сертифікатах) членів екіпажів повітряних суден;

у паспортних документах членів екіпажів іноземних військових кораблів (літаків), які в установленому порядку прибули в Україну;

у паспортних документах осіб, які входять до складу екіпажу цивільних повітряних суден міжнародних авіаліній, бригад поїздів міжнародного сполучення, у разі перебування в аеропортах чи на вокзалах (станціях), зазначених у розкладі руху.

В списках груп дітей та осіб, що їх супроводжують, списках пасажирів, суднових ролях, завданнях на політ, генеральних деклараціях, пасажирських відомостях під час перевірки паспортних та інших документів проставляється відмітка "Державний кордон України перетнули".

Якщо в паспортному документі іноземця чи особи без громадянства наявна підроблена відмітка - на підставі експертного висновку суб'єкта судово-експертної діяльності чи рішення суду проставляється штемпель "СКАСОВАНО/CANCELED".

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/189426_yak-ukrana-kontrolyuvatime-peretin-kordonu

 

  1. Як відключитися від централізованого опалення: діє новий порядок

Відключення житлових будинків від ЦО та/або ГВП приймається органом місцевого самоврядування відповідно до законодавства за письмовою заявою власника

Сьогодні, 17 вересня, набув чинності наказ Мінрегіону № 169, яким затверджено Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води.

Зазначено, що рішення власника (співвласників) будівлі, в тому числі житлового будинку, про відключення від ЦО та/або ГВП приймається відповідно до вимог:

Цивільного кодексу,

Закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку";

Закону "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Рішення щодо відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, від ЦО та/або ГВП приймається органом місцевого самоврядування відповідно до законодавства за письмовою заявою власника (співвласників) такої будівлі, в тому числі житлового будинку, з урахуванням рішення постійно діючоъ комісії на місцях.

Питання відносно відключення споживачів від мереж розглядає зазначаена комісія.

Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП за участю заявника чи його уповноваженого представника.

Комісія приймає рішення щодо відключення будівлі, в тому числі житлового будинку, від ЦО та/або ГВП та надає пропозиції щодо типу системи індивідуального чи автономного теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання), яку можна встановити в будівлі після відключення.

Для відключення від опалювання або ГВП власник (співвласники) забезпечує розробку проекту відключення, який повинен відповідати вимогам діючих державних будівельних норм і правил, і проекту системи індивідуального або автономного теплопостачання будівлі, який розробляється з урахуванням схеми теплопостачання населеного пункту і повинен відповідати вимогам діючих державних будівельних норм і правил.

Відключення може здійснювати виконавець відповідної комунальної послуги або оператор зовнішніх інженерних мереж, а також залучений ліцензований суб'єкт господарювання.

Нагадуємо, що перевірити інформацію про компанію, яку плануєте обрати для встановлення системи індивідуального чи автономного теплопостачання, ви можете скориставшись тестовим доступом в сервісі CONTR AGENT, оформивши заявку за посиланням.

Відключення будівлі від ЦО та/або ГВП здійснюється лише в міжопалювальний період, але не пізніше ніж 1 вересня.

Витрати, пов'язані з відключенням, здійснюються за рахунок власника (співвласників) та інших коштів, не заборонених законом.

Крім того, документ містить порядок відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від ЦО та ГВП.

Так, власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом "Про житлово-комунальні послуги" не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Інформація про перелік багатоквартирних будинків, у яких не менше ніж половина квартир та нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, розміщується на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування, виконавців відповідних комунальних послуг.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/189364_yak-vdklyuchitisya-vd-tsentralzovanogo-opalennya-d-noviy-poryadok

 

  1. Адвокат системи БПД та адвокат за договором: аспекти взаємодії

Адвокат, залучений до участі в окремій процесуальній дії, повинен невідкладно після отримання доручення вжити всіх можливих заходів щодо з’ясування, який саме адвокат (або адвокати) представляє інтереси клієнта у цій справі, негайно зв’язатися з цими адвокатами, з’ясувати причини їх відсутності, а також особливості позиції надання ними професійної правничої допомоги у цій справі.

Окремі питання застосування Правил адвокатської етики, зокрема, проблеми взаємодії адвоката, що надає безоплатну вторинну правову допомогу, та адвоката по договору з клієнтом, розглянув голова ВКДКА Сергій Вилков під час свого виступу на семінарі для адвокатів Волинської області, який відбувся сьогодні, 14 вересня, у Луцьку.

С.Вилков нагадав, що згідно з ПАЕ адвокат під час участі в окремій процесуальній дії не має права відступати від позиції клієнта та основного адвоката у цій справі.

Дотримання принципів компетентності та добросовісності під час прийняття адвокатом доручення клієнта передбачає, що адвокат, який здійснював захист клієнта під час досудового розслідування на підставі договору або за дорученням органу, уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги, має право відмовитись від прийняття доручення на захист цього клієнта в суді.

Водночас, адвокат, який здійснював захист

клієнта за дорученням органу, уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги, не має права приймати доручення на надання професійної правничої допомоги цьому ж клієнту у цьому провадженні, а також з цих самих, чи пов’язаних з ними обставинах, по яких адвоката було залучено для надання безоплатної правової допомоги на підставі договору про надання професійної правничої (правової) допомоги, укладеного з адвокатом, адвокатським бюро, адвокатським об’єднанням чи іншим суб’єктом.

Також участь у семінарі взяли заступник голови ВКДКА Андрій Місяць та член комісії Валентин Лучковський. Вони висвітлили практичні аспекти визнання правочинів недійсними, а також конфлікту інтересів в адвокатській діяльності.

Безкоштовний захід з підвищення кваліфікації адвокатів був організований ВКДКА спільно з КДКА Волинської області. Учасники семінару отримали по 4 залікових бали.

Джерело: https://zib.com.ua/ua/139262-advokat_sistemi_bpd_ta_advokat_za_dogovorom_aspekti_vzaemodi.html