flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Великоолександрівський районний суд Херсонської області

Огляд правових новин минулого тижня (з 28.10. по 03.11.)

04 листопада 2019, 10:44

Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.

 

  1. Верховний Суд публікує черговий огляд практики Європейського суду з прав людини

Черговий (тридцять сьомий) огляд практики Європейського суду з прав людини містить, зокрема,  чотири рішення у справах проти України.

У рішенні в справі SAMOYLENKO v. UKRAINE стосовно дотримання права на свободу та особисту недоторканність ЄСПЛ констатував порушення пунктів 3 та 4 ст. 5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, у справі YAKUSHCHENKO v. UKRAINE – порушення п. 1 ст. 6 Конвенції (право на справедливий суд) у зв’язку з неналежним розглядом національними судами важливих і відповідних аргументів заявника.  Справа SIRENKO AND OTHERS  v. UKRAINE  стосувалася питання дотримання законності, обґрунтованості обраного до заявників запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та його надмірної тривалості, за наслідками розгляду якої ЄСПЛ констатував порушення пунктів 1 та 3 ст. 5 Конвенції. Розглянувши справу SHTEPA v. UKRAINE про дотримання законності та обґрунтованості застосованого до заявниці запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, ЄСПЛ встановив наявність порушення п. 3 ст. 5 Конвенції та надмірність тривалості кримінального провадження, що стало причиною констатації порушення права заявниці, захищеного п. 1 ст. 6 Конвенції.

Варта уваги і справа EL OZAIR v. ROMANIA, відповідно до обставин якої працівники митної служби конфіскували у заявника всю суму незадекларованих грошових коштів, виявлених у його багажі під час митного огляду, та одночасно наклали на нього штраф за таке правопорушення, що, за рішенням ЄСПЛ, покладало надмірний тягар на заявника і становило порушення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції (право на мирне володіння майном).

Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/814241/

 

  1. Водіїв почнуть штрафувати за перевезення дітей без автокрісел

Народні депутати встановили відповідальнсть за порушення правил перевезення дітей.

Законопроект № 1150 прийнято 29 жовтня як Закон.

Статтю 121 КпАП пропонується доповнити положеннями про відповідальність водіїв за порушення при перевезенні дітей. Водіїв оштрафують на 510 грн (30 НМДГ - актуальний розмір можна дізнатись у модулі "Довідники" ІПС ЛІГА:ЗАКОН).

Повторне протягом року вчинення порушення тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі 850 грн (50 НМДГ).

Відповідно до Правил дорожнього руху забороняється перевозити:

1) дітей, зріст яких менше 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку:

- у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу;

- на передньому сидінні легкового автомобіля - без використання зазначених спеціальних засобів;

- на задньому сидінні мотоцикла та мопеда;

2) дітей до 16-річного віку в кузові будь-якого вантажного автомобіля;

3) організовані групи дітей у темну пору доби.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/190486_vodv-pochnut-shtrafuvati-za-perevezennya-dtey-bez-avtokrsel

 

  1. Через місяць запрацюють нові правила в'їзду на окуповану територію

Уряд відтермінував до 29 листопада набрання чинності урядовою постановою № 815 «Про затвердження Порядку в'їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзду осіб, переміщення товарів з таких територій».

Держприкордонслужба надала відповідні роз'яснення щодо нового порядку перетину, який діятиме з 29 листопада.

Громадянам України для перетинання лінії розмежування на тимчасово окупованій території України (ТОТ) необхідно буде мати із собою паспорт громадянина України або закордонний паспорт, або тимчасове посвідчення громадянина України та дозвіл фізичної особи.

Дітям, які не досягли 16-річного віку, під час перетину лінії розмежування необхідно буде мати із собою паспорт громадянина України, або закордонний паспорт, або тимчасове посвідчення громадянина України чи проїзний документ дитини. Водночас у Держприкордонслужбі зауважили, що міграційна служба України вже не видає проїзний документ дитини, але ті, хто отримав його раніше, можуть цим документом користуватися до закінчення терміну його дії.

Виїхати з ТОТ зможуть і громадяни України, які не мали можливості оформити паспорт громадянина України, але їм необхідно буде пред'явити свідоцтво про народження або будь-який інший документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Також зможуть виїхати з ТОТ і громадяни України, які народилися на ТОТ, а тому не отримали свідоцтво про народження українського зразка. Виїжджати з ТОТ вони повинні із супроводжуючою особою та за її паспортним документом, а також документами, що підтверджують факт їхнього народження.

Крім того, пропуск українців, які виїхали з ТОТ для оформлення документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, здійснюватиметься за умови пред'явлення довідки, виданої територіальним органом або територіальним підрозділом ДМС.

До того ж варто врахувати, що пропускати на ТОТ громадян України, які не досягли 16-річного віку, будуть за нотаріально посвідченою згодою другого з батьків або інших документів, передбачених постановою Кабміну від 27 січня 1995 року № 57.

Нотаріально посвідчена згода другого з батьків (усиновлювачів) не вимагається у разі, коли дитина повертається на ТОТ у супроводі того з батьків, з яким виїхала.

З метою забезпечення права громадян України на освіту надано можливість в'їзду на ТОТ та виїзду з неї громадян України віком від 14 до 16 років, які навчаються в закладах освіти на контрольованій українською владою території, без супроводу батьків (усиновлювачів) (одного з батьків), опікунів, піклувальників, інших законних представників, які проживають на ТОТ, - за умови пред'явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, та наявності документа, що підтверджує навчання у закладі освіти на контрольованій території України.

Для іноземців порядок перетину лінії розмежування фактично залишився без змін.

Держприкордонслужба просить детально ознайомитись з умовами перетинання лінії розмежування та обов'язково із зазначеної дати оформляти для дітей паспорти України або закордонні паспорти, аби під час перетинання лінії розмежування не виникало проблемних питань.

Протягом місяця Мінветеранів опрацює питання перетину, аби зробити наступні кроки в цьому питанні. «Прем'єр-міністр поставив нам завдання упродовж місяця відпрацювати порядок, який би з огляду на всі безпекові моменти був би комфортним для громадян і міг бути впроваджений на постійній основі», - зазначила Міністр у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб Оксана Коляда.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/190474_cherez-msyats-zapratsyuyut-nov-pravila-vzdu-na-okupovanu-teritoryu

 

  1. Рада заборонила вирубку лісів на гірських схилах Карпат

Верховна Рада заборонила суцільну вирубку ялицево-букових лісів на гірських схилах Карпатського регіону.

Відповідний Закон (проект № 0873) було прийнято в другому читанні та в цілому на засіданні Парламенту 30 жовтня.

Прийнятий Закон встановлює заборону на проведення суцільних рубок у гірських ялицево-букових деревостанах, суцільних рубок головного користування та будь-яких інших суцільних рубок у високогірних лісах, у лісах у лавинонебезпечних та селенебезпечних басейнах та в берегозахисних ділянках лісу в Карпатському регіоні України, крім розробки суцільних вітровалів і буреломів, а також пошкоджених хворобами і шкідниками насаджень. На стрімких схилах у гірських ялицево-букових лісах Карпатського регіону дозволяються лише вибіркові рубки головного користування та вибіркові рубки формування та оздоровлення лісів.

На пологих і спадистих схилах у гірських ялицево-букових деревостанах проводяться лише поступові і вибіркові рубки.

Законом внесено зміни до законів «Про природно-заповідний фонд України» та «Про мораторій на проведення суцільних рубок на гірських схилах в ялицево-букових лісах Карпатського регіону». Цими змінами, зокрема: забороняється проведення рубок головного користування в господарській зоні національних природних парків, у заказниках, проведення суцільних рубок головного користування ялицево-букових лісів на стрімких схилах Карпатського регіону; визначається зміст термінів «ялицево-букові деревостани», «суцільні рубки», «рубки формування та оздоровлення лісів» тощо.

Заготівля та вивезення деревини в гірських лісах Карпатського регіону проводяться переважно з використанням природозберігаючих систем машин і механізмів та гужового транспорту, що забезпечують допустимий вплив на довкілля, а також із збереженням наявних вузькоколійних лісовозних залізниць та оптимізацією мережі лісових автодоріг.

Розширити до 2030 року мережу лісових автодоріг з твердим покриттям у лісах регіону до 10 кілометрів на 1000 гектарів

Закон набере чинності з дня, наступного за днем опублікування.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/190532_rada-zaboronila-virubku-lsv-na-grskikh-skhilakh-karpat

 

  1. Громадянам забезпечать безперешкодний доступ до узбережжя водойм: прийнято Закон

Рада підтримала ініціативу щодо забезпечення безперешкодного та безоплатного доступу громадян до узбережжя водних об'єктів для загального водокористування.

Відповідний Закон (проект № 0869) "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення безперешкодного доступу громадян до узбережжя водних об'єктів для загального водокористування" було прийнято в другому читанні та в цілому на вечірньому засіданні Парламенту 29 жовтня.

Законом вносяться зміни до ВодногоЗемельного кодексівКУпАПзаконів «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцеві державні адміністрації».

Забороняється обмежувати права загального водокористування у зв'язку з наданням прибережних захисних смуг (пляжних зон) у користування юридичним або фізичним особам; розширюється положення Водного та Земельного кодексів щодо забезпечення безперешкодного і безоплатного доступу до узбережжя річок, водойм та островів для загального водокористування; вводиться положення про те, що перешкоджання такому доступу є підставою для припинення права користування землями прибережних захисних смуг.

Законом забороняється у прибережних захисних смугах влаштування огорож або інших конструкцій, що перешкоджають доступу громадян до берегів річок, водойм та островів, крім передбачених законом випадків.

Такі огорожі або інші конструкції їхні власники демонтують протягом 10 днів після одержання письмової вимоги місцевої державної адміністрації чи виконавчого органу сільської, селищної чи міської ради. У разі невиконання такої вимоги огорожі або інші конструкції демонтуються за рішеннями місцевої державної адміністрації чи виконавчого органу сільської, селищної чи міської ради. Видатки відповідного місцевого бюджету, пов'язані з демонтажем огорож або інших конструкцій, відшкодовуються їхніми власниками.

Якщо неможливо встановити власника огорожі або інших конструкцій чи особу, за рішенням якої вони були встановлені, оплата робіт, пов'язаних із демонтажем, покладається на особу, у користуванні якої перебуває земельна ділянка, на якій встановлена огорожа або інші конструкції.

Законом доповнено статтю 60 КУпАП частинами другою та третьою:

Обмеження у будь-який спосіб безперешкодного або безоплатного доступу громадян до узбережжя морів, морських заток, лиманів та островів у внутрішніх морських водах у межах пляжної зони, а також до берегів річок, водойм та островів для загального водокористування, крім випадків, передбачених законом, -

тягне за собою накладення штрафу на громадян від 200 до 400 НМДГ і на посадових осіб - від 400 до 700 НМДГ.

Такі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від 400 до 700 НМДГ і на посадових осіб - від 700 до 1000 НМДГ .

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/190500_gromadyanam-zabezpechat-bezpereshkodniy-dostup-do-uzberezhzhya-vodoym-priynyato-zakon

 

  1. Набрав чинності Закон про матеріальну відповідальність військових

31 жовтня набрав чинності Закон № 160-IX "Про матеріальну відповідальність військовослужбовців та прирівняних до них осіб за шкоду, завдану державі". Закон було офіційно опубліковано в газеті "Голос України" 30 жовтня.

Правові норми інституту матеріальної відповідальності військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу, військовозобов'язаних і резервістів під час проходження ними зборів приведено у відповідність до Конституції.

У Законі визначаються підстави та порядок притягнення військовослужбовців та деяких інших осіб до матеріальної відповідальності за шкоду, завдану державному майну, у тому числі військовому майну; майну, залученому під час мобілізації, а також грошовим коштам, під час виконання ними службових обов'язків.

Дія Закону поширюється на військовослужбовців під час виконання ними обов'язків військової служби, військовозобов'язаних і резервістів під час проходження ними зборів, а також осіб рядового та начальницького складу правоохоронних органів спеціального призначення, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, МВС, Наполіції, сил цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби, ДБР.

Умовами притягнення до матеріальної відповідальності у Законі визначено:

1) наявність шкоди;

2) протиправна поведінка особи у зв'язку з невиконанням чи неналежним виконанням нею обов'язків військової служби або службових обов'язків;

3) причинний зв'язок між протиправною поведінкою особи і завданою шкодою;

4) вина особи в завданні шкоди.

Притягнення особи до матеріальної відповідальності за завдану шкоду не звільняє її від дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності.

Особу зможуть притягнути до матеріальної відповідальності протягом 3 років з дня виявлення завданої шкоди.

Особа за завдану з необережності шкоду несе матеріальну відповідальність у розмірі завданої шкоди, але не більше 15 прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб, крім випадків, коли цим Законом передбачено повну чи підвищену матеріальну відповідальність.

Командир, який своїм рішенням чи бездіяльністю порушив установлений порядок обліку, зберігання, використання військового та іншого майна або не вжив належних заходів щодо запобігання розкраданню, знищенню чи псуванню, іншому незаконному витрачанню військового та іншого майна, внаслідок чого було завдано шкоду, або щодо притягнення винних осіб до матеріальної відповідальності, несе матеріальну відповідальність у розмірі завданої шкоди, але не більше 15 прожиткових мінімумів, установлених для працездатних осіб.

Завдана шкода не підлягає відшкодуванню, а особи звільняються від матеріальної відповідальності, якщо шкоду завдано внаслідок:

- дії непереборної сили;

- необхідної оборони;

- крайньої необхідності;

- виконання наказу або розпорядження командира (начальника), крім випадків виконання явно злочинного наказу або розпорядження;

- виправданого службового ризику;

- затримання особи, що вчинила злочин, фізичний або психічний примус;

- виконання спеціального завдання з попередження чи розкриття злочинної діяльності організованої групи чи злочинної організації.

Шкода не підлягає відшкодуванню у випадку смерті винної особи.

Обставини, що виключають матеріальну відповідальність, встановлюються під час проведення розслідування.

У Законі визначено умови настання повної та підвищеної матеріальної відповідальності, механізм встановлення розміру завданої шкоди і порядок її відшкодування, а також порядок стягнення сум завданої шкоди.

Розмір відповідальності в Законі ставиться у залежність від завданої шкоди, а не доходу відповідальної особи. Він встановлюється за фактичними втратами на підставі даних бухгалтерського обліку з урахуванням цін, що діють на період розгляду питання про притягнення особи до матеріальної відповідальності.

Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/190545_nabrav-chinnost-zakon-pro-materalnu-vdpovdalnst-vyskovikh