Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
Черговий (сорок перший) огляд практики Європейського суду з прав людини містить опис трьох справ проти України. У справі RAZVOZZHAYEV v. RUSSIA AND UKRAINE AND UDALTSOV v. RUSSIA заявники скаржилися на безліч порушень щодо них органами влади Росії та України у зв’язку з їх затриманням за участь у мітингу проти ймовірної фальсифікації парламентських та президентських виборів у Росії та подальшим розслідуванням, триманням під вартою та засудженням. З боку України ЄСПЛ констатував порушення прав, гарантованих статтею 3 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (заборона катування) у зв’язку з неспроможністю провести ефективне розслідування тверджень першого заявника про нелюдське або таке, що принижує гідність, поводження та порушення статті 5 Конвенції (право на свободу та особисту недоторканність) щодо першого заявника у зв’язку з неспроможністю провести ефективне розслідування його тверджень про незаконне позбавлення волі. Окрім того, ЄСПЛ також констатував у цій справі ряд порушень прав заявників Росією.
У справі SMILYANSKAYA v. UKRAINE ЄСПЛ були констатовані порушення статті 3 Конвенції (заборона катування) у зв'язку із неналежними умовами ув’язнення заявниці у Харківському СІЗО, порушення статті 3 Конвенції у зв'язку із відсутністю належної медичної допомоги під час її перебування під вартою та порушення пункту 3 статті 5 Конвенції у зв'язку із відсутністю обґрунтованості її ув’язнення.
Відповідно до обставин справи MELNYK v. UKRAINE заявника було піддано катуванню працівниками міліції; не забезпечено ефективного внутрішнього розслідування; не забезпечено належних умов його ув’язнення та ефективного засобу правового захисту щодо цього тощо. ЄСПЛ у зв’язку з цим констатував порушення статті 3, статті 6 (право на справедливий суд) та статті 13 Конвенції (право на ефективний засіб правового захисту).
Вартою уваги є і справа DUMAGAS TRANSPORT S.A. v. BULGARIA. Так, відповідно до її обставин компанію з перевезень та логістики було позбавлено прав на вантажівки, що перебували у її власності та/або користуванні через кримінальне розслідування щодо водіїв, які звинувачувалися у контрабанді.
ЄСПЛ у цій справі констатував порушення статті 1 Першого протоколу до Конвенції (право на мирне володіння своїм майном).
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/837123/
28 листопада набрав чинності Порядок в'їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзду осіб, переміщення товарів з таких територій, затверджений постановою КМУ № 815. Державна прикордонна служба роз'яснила його основні положення.
Зокрема, у ньому зазначено, що в'їзд/виїзд осіб, у тому числі транспортних засобів, за допомогою яких вони переміщуються, а також переміщення товарів на тимчасово окуповані території та з таких територій здійснюється виключно через визначені контрольні пункти. Їх кількість та місцезнаходження визначаються рішенням Командувача об'єднаних сил.
Для перетинання лінії розмежування іноземцями та особами без громадянства необхідно пред'явити будь-який документ, визначений статтею 15 Закону «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», і мати дозвіл фізичній особі.
Громадяни України в напрямку тимчасово окупованої території можуть слідувати за умови пред'явлення паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, тимчасового посвідчення громадянина України на підставі дозволу фізичній особі.
Також діють вимоги щодо неповнолітніх українців. Так, діти, які не досягли 14-річного віку, прямують на ТОТ за паспортом громадянина України для виїзду за кордон або свідоцтвом про народження, а громадяни України віком від 14 до 16 років - за паспортом громадянина України або паспортом громадянина України для виїзду за кордон з дотриманням вимог пунктів 3 - 6 Правил, передбачених постановою Кабміну від 27 січня 1995 року № 57. Дозвіл фізичній особі на них видається особі, що супроводжує.
У Держприкордонслужбі зауважили, що нотаріально посвідчена згода другого з батьків (усиновлювачів) не вимагається у разі, коли дитина повертається на ТОТ у супроводі того законного представника, з яким здійснила виїзд.
Крім того, з метою забезпечення права громадян України на освіту надано можливість в'їзду на ТОТ і виїзду з неї громадян України віком від 14 до 16 років, які навчаються в закладах освіти на контрольованій українською владою території, без супроводу законних представників, які проживають на ТОТ, - за наявності документа, що підтверджує навчання у закладі освіти на контрольованій території України та на підставі дозволу фізособі.
В'їзд на тимчасово окуповану територію України громадян України, які виїхали з цієї території для оформлення документів, здійснюється за умови пред'явлення довідки, виданої територіальним органом або територіальним підрозділом ДМС.
Під час виїзду з тимчасово окупованих територій громадяни України повинні мати дозвіл фізичній особі та пред'явити будь-який документ, що підтверджує громадянство України.
Крім того, перетин лінії розмежування в напрямку підконтрольної українській владі території дітьми, які не досягли 14-річного віку, відбувається за умови пред'явлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон або свідоцтва про народження, а громадянами України віком від 14 до 16 років - за паспортом громадянина України або паспортом громадянина України для виїзду за кордон в супроводі законних представників на підставі дозволу фізособі, виданого особі, що супроводжує.
Виїхати з ТОТУ можливо і за довідкою, що підтверджує подання документів для подальшого оформлення і отримання паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, яка видана територіальним органом або територіальним підрозділом ДМС. Також громадяни України, які народилися на ТОТ і не отримали свідоцтво про народження українського зразка, виїжджають з тимчасово окупованої території разом з супроводжуючою особою та за її паспортним документом і документами, що підтверджують факт їхнього народження.
Держприкордонслужба звертається до всіх громадян за необхідності оформити для дітей паспорти громадян України або закордонні паспорти, аби під час перетинання лінії розмежування не виникало проблемних питань.
28 листопада набув чинності Закон № 263-IX щодо конфіскації незаконних активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Так, Законом, зокрема, доповнено КК новою ст. 368-5 «Незаконне збагачення», згідно з якою набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, активів, вартість яких більше ніж на шість тисяч п'ятсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян перевищує її законні доходи (6 243 250 грн), - карається позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
Активи - грошові кошти (у тому числі готівкові кошти, кошти, що перебувають на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах), інше майно, майнові права, нематеріальні активи, у тому числі криптовалюти, обсяг зменшення фінансових зобов'язань, а також роботи чи послуги, надані особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Під законними доходами особи слід розуміти доходи, правомірно отримані особою із законних джерел, зокрема визначених пунктами 7 і 8 ч. 1 ст. 46 Закону "Про запобігання корупції".
При визначенні різниці між вартістю набутих активів та законними доходами не враховуються активи, які є предметом провадження у справах про визнання активів необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави, а також активи, стягнуті в дохід держави в рамках такого провадження.
Справи про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави розглядаються Вищим антикорупційним судом у складі трьох суддів.
Посадові особи місцевого самоврядування, крім посадових осіб, зазначених у ч. 2 цієї статті, яких притягнуто до відповідальності за корупційні правопорушення або стосовно яких набрало законної сили рішення суду щодо визнання їх активів або активів, набутих за їх дорученням іншими особами або в інших передбачених ст. 290 Цивільного процесуального кодексу випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави, підлягають звільненню з посади у порядку, визначеному Законом «Про місцеве самоврядування в Україні».
Представництво інтересів держави у суді у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави здійснюється прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а у визначених законом випадках - прокурорами Офісу Генерального прокурора.
Рада суддів затвердила зміни до Положення про помічника судді.
Відповідне рішення № 90 РСУ прийняла 22 листопада 2019 року.
Так, на помічника судді не поширюватиметься положення законодавства про працю, згідно з яким звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до 3 років (до 6 років - ч. 6 ст. 179), одиноких матерів при наявності дитини віком до 14 років або дитини з інвалідністю з ініціативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації, коли допускається звільнення з обов'язковим працевлаштуванням. Не передбачена й обов'язковість працевлаштування зазначених жінок у випадках їх звільнення після закінчення строкового трудового договору й за ними збереження середньої заробітної плати на період працевлаштування.
Крім того, змінено перелік документів, які додаються до подання кандидатом на посаду помічника голови суду, помічника заступника голови суду, помічника судді.
Так, необхідно надати:
- заяву про призначення на посаду;
- копію сторінок паспорта громадянина України з даними про прізвище, ім'я та по батькові, видачу паспорта та місце реєстрації;
- копію облікової картки платника податків (окрім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
- копію диплома про вищу юридичну освіту (з додатками), здобуту в Україні, копії документів про вищу юридичну освіту, здобуту за кордоном, разом із копіями документів, що підтверджують їх визнання в Україні, а також копії документів про науковий ступінь, вчене звання (за наявності);
- документ державного зразка про середню/вищу освіту, в якому є інформація про вивчення предмету (дисципліни), що підтверджують знання української мови або копію посвідчення про вільне володіння державною мовою, видане до 25 жовтня 2019 року (до цього необхідно було надати тільки копію посвідчення про вільне володіння державною мовою);
- копію трудової книжки, послужного списку (за наявності);
- особову картку зазначеного зразку, копію військового квитка (для військовослужбовців або військовозобов'язаних) або копію посвідчення про приписку до призовної дільниці (для призовників);
- копію документів про надані пільги (за наявності);
- згоду на обробку персональних даних.
Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/191294_onovleno-polozhennya-pro-pomchnika-sudd
Кабінет Міністрів оновив Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, доповнивши документ функціональними можливостями електронного кабінету водія.
Відповідна Постанова № 946 була прийнята Кабміном 15 листопада 2019 року.
Крім того, з моменту набуття чинності документом, обмін, обмін посвідчення водія та отримання його після втрати чи викрадення здійснюється також із застосуванням засобів електронного кабінету водія функціональної підсистеми Єдиного державного реєстру єдиної інформаційної системи МВС або через Єдиний державний портал адміністративних послуг (у разі коли відцифрований образ обличчя водія міститься в Єдиному державному реєстрі МВС, тобто посвідчення водія видавалося після 1 січня 2013 р.).
Порядок ведення Єдиного державного реєстру затверджується МВС.
Так, нові функціональні можливості електронного кабінету водія дають можливість замовити послугу з:
- обміну посвідчення водія, виданого особі вперше, після закінчення строку його дії - за умови вчинення особою протягом двох років з дня видачі такого посвідчення не більше двох адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху та невчинення нею кримінального правопорушення, передбаченого ст. 286 Кримінального кодексу;
- обміну посвідчення водія в разі непридатності його для подальшого користування;
- обміну посвідчення водія в разі зміни персональних даних власника;
- отримання посвідчення водія замість втраченого або викраденого.
Для обміну посвідчення водія або отримання його після втрати чи викрадення особа подає через електронний кабінет водія заяву в електронній формі, зразок якої затверджується наказом МВС.
До заяви особа додає електронні копії документа, що підтверджує зміну персональних даних особи (за потреби), та дійсну на дату подання заяви медичну довідку встановленого зразка, що підтверджує допущення водія до керування транспортними засобами відповідних категорій. Оформлення заяви завершується створенням кваліфікованого електронного підпису особи відповідно до Законів "Про електронні довірчі послуги" та "Про електронні документи та електронний документообіг".
Під час опрацювання заяви про обмін або отримання посвідчення водія замість втраченого або викраденого, отриманої через електронний кабінет водія, відомості про особу, яка подала документи, перевіряються за:
- Єдиним державним реєстром МВС;
- Єдиним державним демографічним реєстром;
- відповідними базами даних та державними реєстрами щодо осіб, які перебувають у розшуку, осіб, позбавлених права на керування транспортними засобами або тимчасово обмежених у цьому праві;
- Державним реєстром актів цивільного стану громадян (за потреби).
Після подання через електронний кабінет водія заяви про отримання посвідчення водія замість втраченого або викраденого до Єдиного державного реєстру МВС вноситься інформація про те, що викрадене або втрачене посвідчення водія вважається недійсним.
В обміні або видачі посвідчення водія замість втраченого чи викраденого відмовляється через електронний кабінет водія в разі, коли:
- в Єдиному державному реєстрі МВС відсутній відцифрований образ обличчя водія;
- у поданих особою документах або в Єдиному державному демографічному реєстрі відсутні відомості щодо реєстрації місця її проживання;
- до електронної заяви особа не прикріпила або прикріпила не в повному обсязі чи у формі, непридатній для візуалізації та сприйняття людиною змісту документів, визначених цим пунктом, внаслідок їх низької якості;
- під час перевірки інформації про особу за відповідними реєстрами та базами даних виявлено її невідповідність інформації, що міститься у документах, що додаються до електронної заяви;
- установлено факт тимчасового обмеження особи у праві керування транспортними засобами.
Якщо через електронний кабінет водія за обміном або видачею посвідчення водія замість втраченого чи викраденого звернулася особа, яка позбавлена в установленому порядку права на керування транспортними засобами або перебуває в розшуку, такій особі відмовляється в отриманні послуги, а про встановлений факт повідомляється відповідному органові Національної поліції за місцем проживання особи, зазначеним в електронній заяві.
Отримання замовленого через електронний кабінет водія посвідчення водія відбувається позачергово з урахуванням вимог п. 23 Положення в територіальному сервісному центрі МВС, зазначеному в електронній заяві особи.
Обмін посвідчення водія провадиться за умови здачі посвідчення водія, що обмінюється.
Документ набуде чинності з дня його опублікування.