Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
Черговий (сорок третій) огляд практики Європейського суду з прав людини містить опис чотирьох справ проти України: DOGNON v. UKRAINE, RUDENKO v. UKRAINE, KHUDOBETS v. UKRAINE та TSATSENKO v. UKRAINE.
Констатовані ЄСПЛ у зазначених справах порушення відображають наявні в Україні системні проблеми, що потребують комплексного підходу у їх розв’язанні. Йдеться про надмірну тривалість кримінальних та цивільних проваджень (п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод) та відсутність ефективного засобу правового захисту у зв’язку з цим (ст. 13 Конвенції); надмірне та необґрунтоване тримання особи під вартою (ст. 5 Конвенції); неналежні умови ув'язнення та відсутність ефективного засобу правового захисту у цьому відношенні (статті 3, 13 Конвенції).
Заслуговує на увагу, окрім іншого, і рішення ЄСПЛ у справі KIRDÖK AND OTHERS v. TURKEY, відповідно до обставин якої під час санкціонованого обшуку в офісі адвоката співробітники поліції вилучили копії всіх цифрових даних, що зберігались на жорсткому диску комп’ютера, яким також користувалися інші юристи, що працювали в цьому ж офісі. В подальшому суди не взяли до уваги твердження цих юристів (заявників) про те, що вилучені цифрові дані становили адвокатську таємницю та відповідно до національного законодавства підлягали або знищенню, або поверненню власникам правоохоронними органами. ЄСПЛ у зв’язку з цим констатував порушення ст. 8 Конвенції (право на повагу до приватного і сімейного життя).
Черговий (сорок четвертий) огляд практики ЄСПЛ містить, окрім іншого, два рішення, постановлені проти України: RADZEVIL v. UKRAINE та PIKHUN v. UKRAINE. У першій справі національні суди при постановленні вироку заявнику побічно взяли до уваги надані ним свідчення про його участь у дорожньо-транспортній пригоді. Заявник скаржився, окрім іншого, що йому не було забезпечено право не свідчити проти себе та свавільно відмовлено у вільному виборі свого захисника. ЄСПЛ своїм рішенням у цій справі констатував відсутність порушення ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на справедливий суд) щодо справедливості кримінального провадження проти заявника, однак констатував наявність порушення цієї статті в аспекті надмірної тривалості кримінального провадження.
Справа PIKHUN v. UKRAINE стосувалася констатованого ЄСПЛ порушення ст. 3 Конвенції (заборона катування) у зв’язку з жорстоким поводженням із заявником з боку працівників міліції та неспроможністю держави належно розслідувати відповідні скарги; порушення ст. 5 Конвенції (право на свободу та особисту недоторканість) щодо тримання заявника під вартою; порушення п. 1 ст. 6 Конвенції щодо надмірної тривалості кримінального провадження проти заявника.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/848990/
https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/853335/
Відомості про неповнолітню дитину члена сім’ї суб’єкта декларування від попереднього шлюбу, яка проживає окремо від такого члена сім’ї суб’єкта декларування, підлягають відображенню у декларації.
Про це представники Департаменту перевірки декларацій та моніторингу способу життя Національного агентства повідомили під час тренінгу «Фінансовий контроль – проблемні аспекти», який проходив минулого тижня в Запоріжжі за сприяння обласної ради.
«Статтею 1 Закону до членів сім’ї суб’єкта декларування віднесено неповнолітніх дітей самого суб’єкта декларування, навіть за умови окремого проживання. Тому декларуванню у розділі 2.2 «Відомості про членів сім’ї суб’єкта декларування» підлягають відомості про неповнолітню дитину самого суб’єкта декларування, навіть якщо ця дитина проживає в іншій сім’ї», – йдеться у роз’ясненнях НАЗК.
Джерело: https://zib.com.ua/ua/140517-deklaruvannya_ditey_vid_poperednih_shlyubiv_rozyasnennya_naz.html
Закон про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей продовжений ще на рік.
Закон № 364-IX «Про внесення зміни до статті 1 Закону України «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» 19.12. вступив у дію.
Нагадаємо, закон про особливий статус Донбасу був прийнятий у 2014 році, у 2018 році Верховна Рада продовжила термін його дії, який спливав 31 грудня 2019 року. Продовження дії цього документу було передбачено домовленостями під час саміту лідерів країн – учасниць Нормандського формату в Парижі.
Джерело: https://zib.com.ua/ua/140421-osobliviy_status_ordlo_podovzheno_na_rik__zakon_nabrav_chinn.html
19 грудня Верховна Рада прийняла Закон щодо впровадження Єдиного реєстру осіб засуджених за злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої чи малолітнього та посилення відповідальності за злочини, вчинені проти статевої свободи та статевої недоторканості малолітньої чи малолітнього (проект № 0887).
Відповідне рішення підтримали 304 депутати.
Законом запроваджується добровільний захід медичного характеру у вигляді хімічної кастрації, що буде застосовуватись до осіб, які вчинили особливо тяжкий злочин проти статевої свободи та недоторканості малолітньої чи малолітнього й страждають розладом сексуальної переваги (педофілією), після відбуття особою покарання у вигляді позбавлення волі протягом не менше як дев'яти років.
Впроваджено Єдиний реєстр осіб, засуджених за злочини проти статевої свободи та недоторканності малолітньої чи малолітнього, який має стати запобіжником для повторення (рецидиву) таких злочинів через певну поінформованість осіб, на яких законом покладено обов'язки з виховання малолітнього (малолітньої).
Також встановлюється адміністративний нагляд за відповідною категорією засуджених осіб, звільнених з місць позбавлення волі.
Законом посилено відповідальність за злочини, передбачені ст. 152, 153 КК, вчинені щодо особи, яка не досягла 14 років, незалежно від її добровільної згоди, особою яка раніше вчиняла такі злочини (у разі їх повторності) - до довічного позбавлення волі.
Відповідні зміни внесено до:
- Кримінального кодексу;
- Кримінального процесуального кодексу;
- Кримінально-виконавчого кодексу;
- Закону «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з місць позбавлення волі».
Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/191844_v-ukran-zapratsyu-diniy-restr-pedoflv
20 грудня Верховна Рада прийняла Закон щодо забезпечення прав військовослужбовців Військово-морських сил та Повітряних сил Збройних Сил України на отримання статусу учасника бойових дій (проект № 1197).
Законом віднесено до учасників бойових дій членів екіпажів кораблів, катерів, суден забезпечення, літаків та вертольотів, інших осіб, які перебуваючи на борту кораблів, катерів, суден забезпечення, літаків (вертольотів) Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України та Національної гвардії України, захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь у виконанні бойових (службових) завдань в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з військовими формуваннями інших держав і незаконними збройними формуваннями.
Законом також поширено дію на правовідносини, які виникли з початку тимчасової окупації частини території України (20 лютого 2014 року) та передбачено, що Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій зазначеній категорії осіб визначаються Кабміном.
Крім того, нардепи прийняли Закон щодо посилення соціального захисту окремих категорій осіб з інвалідністю внаслідок війни (проект № 1198).
Доповнено ст. 13 Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» положенням про надання деяким категоріям осіб з інвалідністю (зокрема, тим, що стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів) права на одержання безоплатної медичної допомоги в закладах охорони здоров'я Міністерства оборони України, інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями.
Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/191869_rozshireno-perelk-uchasnikv-boyovikh-dy