Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області! Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
Четвертий у цьому році огляд практики Європейського суду з прав людини містить, окрім іншого, опис справи SUKACHOV v. UKRAINE, на яку зверталася значна увага засобів масової інформації.
Це рішення є пілотним рішенням ЄСПЛ, яке є наслідком прийняття цим судом великої кількості рішень щодо однієї й тієї ж проблеми: неналежних умов тримання під вартою та відсутності належних правових засобів забезпечення належних умов особами, які тримаються під вартою.
ЄСПЛ зобов’язав Україну впродовж 18 місяців з дати набуття цим рішенням статусу остаточного комплексно вирішити відповідну проблему та забезпечити існування ефективних внутрішніх засобів правового захисту щодо умов тримання під вартою, які мають включати як превентивний, так і компенсаторний ефект.
Варто зауважити, що застосування відповідної процедури свідчить про наявність у державі – учасниці Конвенції структурної проблеми, що вимагає вжиття комплексних заходів для її вирішення. Нагадуємо, що стосовно України вже перебуває на виконанні в Комітеті міністрів Ради Європи одне пілотне рішення у справі «Юрій Миколайович Іванов проти України».
Звертаємо також увагу в цьому огляді і на справу STUDIO MONITORI AND OTHERS v. GEORGIA. У рішенні у цій справі ЄСПЛ констатував відсутність порушення ст. 10 Конвенції (право на свободу вираження поглядів), на яке скаржились заявники, аргументуючи це відмовою представників органів державної влади надати інформацію у кримінальних провадженнях, які, на їхню думку, становили суспільний інтерес та мали перебувати у безперешкодному доступі.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/884721/
В Україні запустили гарячу лінію з попередження домашнього насильства за номером 1547.
Зазначається, що на даний момент лінія працює у тестовому режимі.
Щорічно держслужбовці та інші публічні посадові особи відповідно до законодавства про держслужбу та Закону про запобігання корупції подають Декларацію про доходи та майно особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. У 11 розділі декларації "Доходи, у тому числі подарунки" зазначаються доходи суб'єкта декларування та членів його сім'ї, які були отримані або нараховані протягом звітного періоду. Для точного відображення інформації декларанту необхідно мати дані про його доходи. Про це розповіли в Хмельницькому окружному адміністративному суді.
Довідку про доходи (про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків) фізособи можуть отримати в електронному вигляді на веб-порталі Державної фіскальної служби України за допомогою електронного кабінету платника, з використанням лише електронного цифрового підпису фізичної особи. Для цього необхідно:
1) увійти до Електронного кабінету платника або через офіційний веб-портал ДФС;
2) обрати відповідний акредитований центр сертифікації ключів (АЦСК);
3) обрати особистий електронний ключ, вибравши відповідний файл з електронного носія (USB-накопичувач, СD/DVD-диск) або у відповідному каталозі на персональному ПК (Key-6.dat);
4) вказати пароль захисту та натиснути "Зчитати". Після того, як ключ буде успішно завантажено, натиснути "Увійти";
5) обрати розділ "Заяви, запити для отримання інформації";
6) обрати "Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми/джерела виплачених доходів та утриманих податків в електронному вигляді". У запропонованій формі Запиту необхідно заповнити всі поля, виділені блакитним кольором.
Зауважено, що фізособи - платники податків, які отримали паспорт нового зразка, де вказано лише номер паспорта (серія відсутня), при заповненні поля "Реквізити паспортного документа" Запиту зазначають лише номер паспорта. Після заповнення натисніть "Підписати та надіслати".
Якщо при заповненні запиту було допущено помилки або не заповнено всі обов'язкові реквізити, система Електронного кабінету платника видасть інформацію про наявність недоліків у Запиті. При цьому поля, які слід виправити/заповнити, буде виділено рожевим кольором. Після коригування слід повторити спробу підпису і направлення.
Відправлений запит можна переглянути у розділі "Вхідні/вихідні документи" в особистому кабінеті. Після обробки запиту до Електронного кабінету надходить повідомлення - відповідь на запит, у якому міститься інформація про суми виплачених доходів та утриманих податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків. Інформацію можна переглянути, зберегти або надрукувати.
Відомості про суми отриманих доходів та суми сплачених податків в електронному вигляді за останній звітний період надаються через 60 днів після його закінчення.
Джерело: https://jurliga.ligazakon.net/ua/news/192960_yak-otrimati-dovdku-pro-dokhodi-onlayn
8 лютого 2020 року набув чинності Закон № 460-ІХ, яким вноситься низка змін до Господарського процесуального, Цивільного процесуального кодексів, Кодексу адміністративного судочинства щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ.
Цивільний процесуальний кодекс
Розширено перелік малозначних справ, що підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
Так, відтепер до них віднесено справи:
- про стягнення аліментів, збільшення їх розміру, оплату додаткових витрат на дитину, стягнення неустойки (пені) за прострочення сплати аліментів, індексацію аліментів, зміну способу їх стягнення, якщо такі вимоги не пов'язані із встановленням чи оспорюванням батьківства (материнства);
- про розірвання шлюбу;
- про захист прав споживачів, ціна позову в яких не перевищує 250 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (зараз - 525 500 грн.). Також зменшилась ціна позову для справ незначної складності, що можуть визнаватися судом малозначними, - до 250 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (зараз - 525 500 грн.).
Як і у господарському процесі, змінився порядок розгляду відводу складу суду.
Так, якщо відвід заявлений за 3 робочі дні або раніше до наступного судового засідання у справі, заява розглядається іншим складом суду протягом 2 робочих днів, але не пізніше призначеного судового засідання по справі. Якщо заява про відвід надійшла пізніше ніж за 3 робочі дні, її розгляд здійснює склад суду, який розглядає цивільну справу. Відвід, який надійшов поза межами судового засідання, розглядається судом у порядку письмового провадження.
Зміни до положень ЦПК щодо заходів забезпечення позову тотожні змінам господарського процесу.
Подання заяви, скарги чи клопотання відтепер повинне підтверджуватися доказами.
Так, до заяви, скарги, клопотання чи заперечення, які подаються на стадії виконання судового рішення, у тому числі в процесі здійснення судового контролю за виконанням судових рішень, додаються докази їх надіслання (надання) іншим учасникам справи (провадження).
Зміни щодо залучення третіх осіб до апеляційного розгляду тотожні змінам у ГПК.
Змінено положення щодо відкриття касаційного провадження у справі, відмови у відкритті касаційного провадження
Одержавши касаційну скаргу, оформлену відповідно до вимог ст. 392 цього Кодексу колегія у складі трьох суддів (раніше - як суддя-доповідач, так і колегія) вирішує питання про відкриття касаційного провадження (про відмову у відкритті касаційного провадження).
У разі подання касаційної скарги на підставі п. 1 ч. 2 ст. 389 цього Кодексу суд може визнати таку касаційну скаргу необґрунтованою та відмовити у відкритті касаційного провадження, якщо Верховний Суд уже викладав у своїй постанові висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, порушеного в касаційній скарзі, і суд апеляційної інстанції переглянув судове рішення відповідно до такого висновку (крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку або коли Верховний Суд вважатиме за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах).
Щодо оскарження ухвал
Виключено можливість окремого апеляційного оскарження ухвали про відкриття провадження у справі з порушенням правил підсудності та доповнено можливість апеляційного та касаційного оскарження ухвали про відмову в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Кодекс адміністративного судочинства
Розширено виключну підсудність адміністративних судів.
Відтепер до них, зокрема, відноситься оскарження актів, дій чи бездіяльності органу, що здійснює дисциплінарне провадження щодо прокурорів.
Змінено положення щодо відвід суддів (такі самі, як і у ЦПК, ГПК).
Оновлено положення щодо забезпечення позову.
Відтепер позов не може бути забезпечено шляхом встановленням обов'язку вчинити певні дії.
Крім того, відтепер, зокрема, не допускається забезпечення позову шляхом оскарження акту Кабінету Міністрів, органу, що здійснює дисциплінарне провадження щодо прокурорів.
Також не допускається вжиття заходів забезпечення позову, які полягають в (або мають наслідком) припиненні, відкладенні, зупиненні чи іншому втручанні у проведення конкурсу, аукціону, торгів, тендера чи інших публічних конкурсних процедур, що проводяться від імені держави (державного органу), територіальної громади (органу місцевого самоврядування) або за участю призначеного державним органом суб'єкта у складі комісії, що проводить конкурс, аукціон, торги, тендер чи іншу публічну конкурсну процедуру.
Як і у цивільному судочинстві, з'являється обов'язок підтвердження надсилання заяви, клопотання, скарги.
Зміни щодо залучення третіх осіб до апеляційного розгляду тотожні змінам у ГПК.
Доповнено підстави, коли суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження.
Так, касаційне провадження буде закрите, якщо після його відкриття виявилося, що Верховний Суд у своїй постанові вже викладав висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, порушеного в касаційній скарзі, або відступив від свого висновку щодо застосування норми права, наявність якого стала підставою для відкриття касаційного провадження, і суд апеляційної інстанції переглянув судове рішення відповідно до такого висновку (крім випадку, коли Верховний Суд вважає за необхідне відступити від такого висновку). Якщо ухвала про відкриття касаційного провадження мотивована також іншими підставами, за якими відсутні підстави для закриття провадження, касаційне провадження закривається лише в частині підстав, передбачених п. 4 ч. 1 ст. 339.
Також касаційне провадження буде закрите після його відкриття, якщо на підставі п. 1 ч. 4 ст. 328 цього Кодексу суд установив, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.
Розширено перелік підстав для скасування судових рішень з направленням справи для продовження розгляду або на новий розгляд.
Так, підставами для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу, яка підлягала розгляду за правилами загального позовного провадження.
Оприлюдено постанову Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2020 року № 72 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 р. № 358". Ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 січня 2020 року.
Постанова КМУ затверджує нові Схему посадових окладів із визначенням коефіцієнтів для державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів. Зазначені посадові оклади будуть встановлені державним службовцям судів, органів та установ системи правосуддя з 1 січня 2020 року.