Шановні відвідувачі веб-сайту Скадовського районного суду Херсонської області!
Пропонуємо ознайомитися з оглядом правових новин минулого тижня. Кожна новина містить посилання на джерело інформації.
Дайджест охоплює здебільшого нові правові позиції Великої Палати Верховного Суду, відображені в рішеннях, що оприлюднені в березні 2020 року.
Серед них позиції щодо:
Також дайджест містить відступи від позицій ВСУ щодо порядку зменшення суми відшкодування за час затримки розрахунку при звільненні працівника та щодо призначення пенсії на пільгових умовах у випадку непроведення або несвоєчасного проведення атестації робочих місць.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/925009/
Черговий (чотирнадцятий у 2020 році) огляд рішень Європейського суду з прав людини містить опис п’яти справ щодо країн – учасниць Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та однієї ухвали про неприйнятність.
Дві справи проти України стосувалися системних порушень статей 3, 5, 6 та 13 Конвенції (DYKUSARENKO v. UKRAINE та ILCHENKO v. UKRAINE), а ще одна – YUVCHENKO AND OTHERS v. UKRAINE – пов’язана зі встановленою законом забороною купівлі-продажу або іншим способом відчуження земель сільськогосподарського призначення (у цій справі ЄСПЛ вкотре констатував порушення ст. 1 Першого протоколу до Конвенції).
Заслуговує на увагу й ухвала про неприйнятність заяв у справі Yevgeniy Mikhaylovich SHMELEV against Russia and 16 other applications, у якій ЄСПЛ висловив своє розуміння нового Закону про компенсацію, прийнятого в Російській Федерації в контексті виконання рішення Суду у справі ANANYEV and OTHERS v. RUSSIA 2012 року (заяви № 42525/07 та 5993/08), який дає можливість особам вимагати у держави компенсацію за неналежні умови ув’язнення.
Джерело: https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/news/926339/
13 квітня 2020р. Верховна Рада на своєму позачерговому засіданні прийняла Закон «Про внесення зміни до розділу XI «Перехідні положення» Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні та розгляду окремих питань під час судового провадження на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID 19)» (законопроект №3276). Цей Закон на період дії карантину встановлює особливості розгляду слідчими суддями окремих питань під час судового провадження.
В першу чергу, Закон надав можливість проводити судове засідання на досудовій і судовій стадії кримінального провадження у режимі відеоконференції (в порядку ст.135 КПК). Рішення про проведення судового засідання в режимі відеоконференції може бути прийнято слідчим суддею, судом з власної ініціативи або за клопотанням сторони кримінального провадження, за виключенням розгляду клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою. Проте слідчий суддя, суд не має права прийняти рішення про проведення судового засідання щодо розгляду клопотання про продовження строку тримання під вартою у режимі відеоконференції, в якому поза межами приміщення суду перебуває підозрюваний (обвинувачений), якщо останній проти цього заперечує.
Також прийнятий Закон визначив порядок передачі клопотання, яке має розглядатися слідчим суддею, для розгляду до іншого суду у разі неможливості визначити слідчого суддю у відповідному суді (крім Вищого антикорупційного суду). Після внесення мотивованого подання про передачу клопотання, яке має розглядатися слідчим суддею, для розгляду до іншого суду, головою відповідного суду апеляційної інстанції невідкладно, але не пізніше 24 годин з моменту надходження такого подання, розглядається питання про передачу клопотання на розгляд до іншого суду, про що поставляється відповідна ухвала. Спори про підсудність між судами у даному випадку не допускаються.
У разі неможливості у визначений Кримінальним процесуальним кодексом строк суддею (колегією суддів) розглянути клопотання про обрання або продовження запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, крім клопотання, поданого на розгляд до Вищого антикорупційного суду, воно може бути передано на розгляд до іншого судді, визначеного в порядку, встановленому частиною третьою статті 35 КПК (за допомогою автоматизованої системи документообігу суду) або розглянуто головуючим, а за його відсутності іншим суддею зі складу колегії суддів, якщо справа розглядається колегіально, або може бути передано для розгляду до іншого суду в межах юрисдикції одного суду апеляційної інстанції або до суду в межах юрисдикції різних апеляційних судів.
20 березня 2020 року набрав чинності наказ Мінфіну № 577 «Про затвердження змін до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів».
Що передбачають зазначені зміни?
Повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за судовим рішенням, яке набрало законної сили.
Подання подається платником разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.
Заява про повернення коштів з бюджету складається платником у довільній формі з обов'язковим зазначенням такої інформації:
- причина повернення коштів з бюджету;
- найменування платника (суб'єкта господарювання), код за ЄДРПОУ (для юридичної особи) або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер) або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та мають відмітку у паспорті);
- місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи та номер контактного телефону;
- сума платежу, що підлягає поверненню;
- спосіб перерахування коштів з бюджету - у безготівковій формі із зазначенням реквізитів рахунку одержувача коштів чи у готівковій формі.
Подання або копія судового рішення, засвідчена належним чином, повертається відповідними органами Казначейства надавачам без виконання у таких випадках:
1) перевищення встановлених законодавством строків надання заяви та подання до органу Казначейства;
2) невідповідність інформації, викладеної у заяві платника, даним, наведеним у поданні або копії судового рішення, засвідченій належним чином, або даним органу Казначейства про зарахування коштів до бюджету;
3) надання заяви та подання або копії судового рішення, засвідченої належним чином, не за призначенням;
4) надання заяви та подання або копії судового рішення, засвідченої належним чином, неуповноваженою особою;
5) порушення встановлених вимог щодо оформлення подання або копії судового рішення.
Під час карантину, введеного на всій території України, питання захисту прав як фізичних, так і юридичний осіб постало особливо гостро. Жителі розділились на дві протилежні категорії - частина людей готова сидіти вдома, навіть без відповідних законів, постанов, штрафів та інших обмежень. Інша ж частина людей не сприймає настільки суворих обмежень і готова бунтувати або в силу власного волелюбства, або в силу виробничої необхідності.
Який же алгоритм дій, якщо вимушено або за власним бажанням ви не перебуваєте вдома, а виходите за його межі, і чим це може загрожувати з точки зору прийнятих законодавчих нововведень?
Перш за все, необхідно ознайомитися з достовірним текстом тих нормативно-правових актів, які були прийняті під час карантину і які безпосередньо впливають на обсяг ваших прав.
Новини ЗМІ, публікації друзів у соціальних мережах, обговорення з колегами по відеозв'язку - це все має місце бути, але щоб мати можливість грамотно оперувати термінами і продемонструвати свої знання у спілкуванні зі співробітниками правоохоронних органів - необхідно ознайомитися з першоджерелом або ж проконсультуватися з фахівцем.
Тільки в такому випадку ви будете впевнені, що ваші слова обґрунтовані, і зможете грамотно відстояти свої права, а не погіршувати ситуацію, впадаючи в паніку і не розуміючи, за ким правда.
Офіційні джерела публікацій нормативно-правових актів усім відомі, це, перш за все, офіційні сайти Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та інших органів влади, зокрема, органів місцевого самоврядування.
На даний момент, після так званих «карантинних нововведень» кількісно зросло складення протоколів саме про адміністративні правопорушення, відкриття ж кримінальних проваджень на даних момент є поодинокими випадками, що стосуються фізичних осіб.
Тому, розглянемо детальніше саме складання протоколів про адміністративні правопорушення та необхідні дії у разі спроб притягнення до адміністративної відповідальності.
Для початку необхідно пам'ятати і не боятися реалізовувати своє право на фото- та відеофіксацію. Такі дії з вашого боку спочатку можуть не сподобатись співробітникам поліції, проте дане право передбачене чинним національним законодавством, і його реалізація суттєво зменшує шанси здійснення незаконних дій співробітниками поліції.
Так, ст. 34 Конституції України, ст. 302 ЦК України закріплені права на вільне збирання, зберігання, використання і поширення інформації.
Держава гарантує всім суб'єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації - закріплено ст. 7 ЗУ «Про інформацію». Цією ж статтею встановлено, що ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації.
Окрім того, згідно зі ст. 9 ЗУ «Про Національну поліцію» одними з основоположних принципів діяльності поліції є відкритість і прозорість.
Тому, якщо співробітники правоохоронних органів не зрадіють ініціативі фото- й відеозйомки, можна сміливо згадувати названі вище норми і запитувати у відповідь конкретні положення законодавства, які забороняють вам фото- і відеофіксацію.
Граючи на випередження, повідомлю: таких норм немає. Якщо ж вам будуть називати статті, у яких нібито йде мова про обмеження збору конфіденційної інформації, такі дійсно є, але вони стосуються інформації особистого характеру, зокрема, щодо національності, освіти, сімейного стану, релігійних переконань, стану здоров'я, місця проживання тощо.
У разі, якщо ви проводите зйомку особи внаслідок виконання ним своїх службових обов'язків, які належать до публічної служби, обмеження щодо конфіденційності інформації не поширюються, так як фактично ви збираєте інформацію зовсім іншого характеру, яка не пов'язана з особистістю самого поліцейського.
Однак, усі вищевказані дії слід здійснювати з винятковою ввічливістю, щоб не надавати можливості співробітниками поліції кваліфікувати ваші дії як ще одне правопорушення, пов'язане з протидією поліцейським.
Слід пам'ятати, що протокол про адмін правопорушення - це всього лиш одне із джерел доказів, а не підтверджений факт скоєння вами правопорушення, тому ви аналогічно, як і співробітники правоохоронних органів, маєте право на подачу власних доказів, на підставі сукупності яких і буде прийнято рішення вже судом.
У такому протоколі важливо зазначити заперечення та незгоду із пред'явленою кваліфікацією ваших дій, також можна послатись на малозначність діяння, що в подальшому може стати підставою для звільнення від адміністративної відповідальності.
3.1. Як дізнатися, хто і коли буде розглядати ваш протокол про адмін правопорушення?
Після складання протоколу про адміністративне правопорушення всі матеріали, зібрані співробітниками правоохоронних органів, направляються на розгляд до суду.
Таким судом є територіально розташований у даномурайоні місцевий суд, юрисдикція якого поширюється на місце імовірного вчинення адміністративного правопорушення.
Після того, як був складений протокол, за сплином вже декількох днів можна відстежувати його рух у відповідному місцевому суді.
Для цього потрібно зайти на офіційний веб-портал «Судова влада України», вибрати зі списку необхідний суд, і в підрозділі «Стан розгляду справ» ввести прізвище людини, на яку було складено протокол. Якщо він вже був зареєстрований судом - відобразяться відповідні дані, зокрема, номер справи і прізвище судді, а можливо відразу і дата засідання.
Цю ж інформацію можна дізнатися і в телефонному режимі в канцелярії або інформ-центрі суду за телефонами, розміщеними у відкритому доступі на тому ж веб-порталі.
3.2. Як потрапити в судове засідання?
Після того, як ви дізналися номер вашого справи та прізвище судді, за номером, вказаним на офіційній веб-сторінці суду, можна звернутись до помічника або секретаря судді і уточнити деталі щодо дати засідання.
На даний момент існують певні обмеження у зв'язку з карантином стосовно розгляду справ у відкритий судових засіданнях за участю сторін. Однак, існують винятки, для справ, у яких закінчуються строки. У дану категорію потрапляють і справи про адмін правопорушення, так як термін притягнення до адмін відповідальності судом становить три місяці з моменту скоєння правопорушення.
Важливо розуміти, що в разі вашого бажання брати участь у судовому засіданні і надати власні докази та власне бачення ситуації, необхідно заявою сповістити про це суд, можливо навіть в електронному варіанті, при цьому в телефонному режимі переконавшись, що така заява була прийнята судом і передана судді.
І обов'язково потрібно зберігати всі підтвердження вашої переписки або будь-якого роду спілкування з судом, щоб у разі необхідності оскаржити рішення суду І інстанції, було моджливо підтвердити ваші першопочаткові наміри захисту і реалізації своїх прав.
3.3. Що потрібно робити в судовому засіданні?
Варіантів для захисту своєї позиції внаслідок складеного протоколу про адміністративне правопорушення - безліч. Починаючи з формального аналізу наданих правоохоронними органів матеріалів на предмет їх відповідності чинному законодавству - закінчуючи посиланнями на положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Слід наголосити, що на даний момент залишається відкритим питання з приводу відповідності так званих «карантинних нововведень» положенням Конституції України та вищезгаданої Конвенції. Тому наведення відповідних вашому випадку рішень ЄСПЛ безумовно посилить правову позицію.
Також важливо робити акцент на існуючій презумпції невинуватості, оскільки відповідно до ст. 62 Конституції України усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Важливим є і застосування принципу юридичної визначеності, що приймається до уваги судом у разі неправильного зазначення у протоколі конкретної норми закону або занадто розмитої кваліфікації.
Малозначність спору, відсутність події, складу правопорушення також є підставою для закриття провадження.
Крім того, у разі складання протоколу щодо суб'єктів підприємницької діяльності, важливе правильне визначення відповідальної особи, так як неналежна особа не може бути притягнута до відповідальності.
Необхідно враховувати всі ці моменти при підготовці своєї правової позиції, сформувати і захистити яку вам може допомогти фахівець в галузі права.
У разі ж, якщо ваша позиція не була взята до уваги місцевим судом - перегляд такого рішення можливий в суді апеляційної інстанції.
3.4. Практика розгляду протоколів про адмінправопорушення, пов'язаних з карантином
Щодо існуючої судової практики за перші кілька тижнів можна зробити висновки, що фактично, на даний момент, менше 10% направлених до суду протоколів про адміністративні правопорушення призвели до дійсного притягнення до відповідальності.
Велика частина матеріалів була повернута суддями співробітникам правоохоронних органів, що є показовим у розрізі якості підготовки відповідних документів уповноваженими особами.
Також судді закривали провадження на підставі відсутності складу, події правопорушення, у зв'язку з малозначністю вчиненого правопорушення тощо.
Тому, в якості підсумку, важливо зазначити, що, перш за все, свавіллю поліції можливо запобігти і зупинити вашими правомірними діями. Ввічливим ставленням, відсутністю протидії співробітникам поліції, знанням своїх прав, умінням їх обгрунтувати відповідними положеннями законодавства.
У подальшому, якщо протокол про адміністративне правопорушення направляється до суду - можливостей відстояти свою позицію більш ніж достатньо, і в тому числі за допомогою фахівця у галузі права, завдяки спільній роботі з яким ваші права й інтереси будуть враховані та захищені.